Zo ver komt de Renault Zoe in de praktijk

Zo ver komt de Renault Zoe in de praktijk

Q210, R240, Q90, R90, R110 en R135, maar ook ZE40 en ZE50: de Renault Zoe heeft een flink aantal benamingen gekend. In de eerste bouwjaren stond het cijfer voor de maximaal te verwachten actieradius, later gaf dit het motorvermogen in paardenkrachten aan. Q (van Quickcharge) en R (van Range) maakten onderscheid tussen sneller laden of verder komen en bij latere versies gaven de toevoegingen ZE40 en ZE50 bij benadering de batterijcapaciteit aan. Om te ontdekken hoe ver de verschillende versies op één lading komen, combineren we de door gebruikers in hun reviews gemelde actieradius met gegevens uit onze eigen tests. 
Actieradius Renault Zoe 41 kWh 
De Renault Zoe R90 en Q90 betraden de markt in 2016, drie jaar na introductie van het origineel. Beide auto’s beschikken over een groter 41 kWh batterijpakket. Rijders die een review bijhouden op AutoWeek.nl kozen massaal voor de R-versie met het net iets grotere bereik. Wat blijkt? Met een gemiddelde van 240 kilometer scoren ze precíes wat Renault ooit met de R240 beloofde. Het verschil? Dit wordt niet met een netto capaciteit van 23,3 kWh, maar met 41 kWh  bereikt. Overigens wordt deze 240 kilometer gehaald met een gemiddeld stroomverbruik van 16,8 kWh/100 km. 
Zo ver komt de Zoe R135 met 52 kWh 
Van de latere Zoe R135 met 52 kWh-batterij hebben we nog meer gegevens. Het gemiddelde verbruik is met 16,9 kWh/100 km weliswaar iets hoger, maar dankzij de toegenomen batterijcapaciteit leidt dit wel mooi tot een gemiddelde actieradius van 304 kilometer. Een R135-rijder geeft zijn persoonlijke bandbreedte aan. “In de zomer zie ik soms 350 km (zelfs een keer 370 km) bij 100 procent batterij staan. In de winter (vrieskou, temperatuur onder nul dus) en na een rit met een zware rechtervoet kan dit teruglopen tot 220 km bij 100 procent lading.” Een andere bestuurder geeft aan waarop het gemiddelde is gebaseerd. “In de zomer 13-14 kWh/100 km en zo’n 19-20 kWh in de winter.” Effectief ligt het rijbereik daarmee tussen de 260 en 370 kilometer. In onze actieradiustest van 2020 kwamen we tot een verbruik van 17,1 kWh/100 km en een rijbereik van maximaal 285 km. 

Hoe doet de klassieke Zoe het? 
Tot slot behandelen we de oorspronkelijke Zoe met 23,3 kWh netto batterijcapaciteit. Hiervan hebben we weinig gegevens beschikbaar, waardoor we niet verder kunnen gaan dan een indicatie. De auto maakte ooit deel uit van de AutoWeek Duurtestgarage en schopte het daarin tot een straf verbruik van 19,7 kWh/100 km. Inderdaad, dat staat voor een actieradius van 118 kilometer. Dat verbruik blijkt bovengemiddeld hoog, want andere rijders noteren zo’n 15,5 kWh/100 km en kunnen daarmee 150 km afleggen. Een rijder die gemiddeld 16 kWh/100 km scoort: “Deze ‘winter’ is het minimum rijbereik altijd ruim boven de 100 km gebleven. Tijdens de koudste dagen nam het verbruik toe tot bijna 19 kWh/100 km, wat een rijbereik van 115 km zou opleveren. Gemiddeld geeft de Zoe op het display 120-125 km aan, maar deze weergave is meestal wel aan de conservatieve kant.” Dat is maar goed ook, want het ligt wel héél ver van de geadverteerde 240 kilometer. Laten we hopen dat de nieuwe Renault 5 het aanzienlijk beter doet. 



Bron: AutoWeek