Renault Express: veiligheidseisen kosten 'm de kop

Renault Express: veiligheidseisen kosten 'm de kop

Eind 2020 trok Renault het doek van twee nieuwe bedrijfswagens. Het stelde de splinternieuwe Kangoo én de van de Dacia Dokker afgeleide en dus als goedkoper model gepositioneerde Express voor. De Express kwam net als de Kangoo slechts als besteller op de Nederlandse markt en belandde in april 2021 op de Nederlandse prijslijsten. Zo’n drie jaar later is het niet enkel in Nederland, maar in de hele Europese Unie al over en uit. De Express is alleen nog uit voorraad leverbaar, zo bevestigt de Nederlandse importeur aan AutoWeek.
Waarom de Express nu al definitief vertrekt en de gelijktijdig geïntroduceerde Kangoo mag blijven? Dat heeft alles te maken met de nieuwste General Safety Regulation (GSR-II) -voorschriften te maken waaraan alle in de Europese Unie verkochte nieuwe personenauto’s moeten voldoen. De Kangoo is in feite een veel jonger model dan de Express. De goedkopere Express is onderhuids een Dacia Dokker, die  in 2012 al op de markt kwam en – voor Europa – al een aantal jaar geleden uit productie ging. De Express voldoet niet aan de GSR-II-eisen en Renault acht het de kosten kennelijk niet waard om hem aan te passen. Het heeft immers de Kangoo als alternatief.
Andere modellen die door de komst van de GSR-II-regelgeving van de markt verdwenen zijn de Toyota GR86, Suzuki Ignis en de Suzuki Jimny, evenals de Renault Zoe en de Renault Mégane met verbrandingsmotoren. Fiat gaf de Panda een flinke upgrade om hem wel te kunnen blijven verkopen.



Bron: AutoWeek