Test: Renault Scenic – Waarom Tesla zich zorgen moet gaan maken

Test: Renault Scenic - Waarom Tesla zich zorgen moet gaan maken

Zozo, de Renault Scenic heeft meer dan 600 kilometer range?
Zeker, de Renault Scenic komt 625 kilometer om precies te zijn. Tenminste, als je voor de 87 kWh batterij gaat. De Renault Scenic met 60 kWh batterij komt een nog altijd niet onverdienstelijke 430 km. Maar die heeft 170 pk en de Renault Scenic met 87 kWh batterij krijgt 220 pk. En dus een erg groot bereik van 625 kilometer. Verder dan een Tesla Model Y en dat zeggen we toch niet vaak. Overigens heeft zo’n Tesla Model Y wel twee keer zoveel vermogen als een Renault Scenic en kan-ie aanzienlijk sneller snelladen. Met 220 pk is het natuurlijk geen geboren sprinter en 130 kW voor de 60 kWh en 150 kW voor de 87 kWh batterij zijn natuurlijk ook geen superwaarden voor DC laden. Bovendien hoor je de elektromotor voorin de Renault Scenic vrij nadrukkelijk. Dat zijn we bij EV’s niet zo gewend. Wel heel fijn: flippers aan het stuur om de mate van recuperatie te bepalen. Overigens is rijden met een pedaal er niet bij. Maar: dik 500 kilometer moet je met een beetje normale rijstijl altijd kunnen halen en dat is netjes. Ook netjes: een 22 kW wisselstroomlader is in Nederland standaard.
Laden gaat in de Renault Scenic met 22 kW AC of 130/150 kW DC.
Rijdt de Renault Scenic een beetje fijn?
Redelijk. De Scenic is steviger dan je misschien van een Renault verwacht. Samen met de opvallend directe besturing rond de middenstand suggereert dat een sportiviteit die er eigenlijk niet echt is. De Renault Scenic heeft voorwielaandrijving dus als je er echt voor gaat voel je wat aandrijfreacties in het stuur en de grip is niet grensverleggend goed. Tegelijkertijd is de Scenic ook niet mega comfortabel. Je laat m er niet op staan, maar je koopt ‘m zeker niet voor het onderstel.
Het interieur van de Renault Scenic is fraai en werkt prettig.
Waarv0or koop je de Renault Scenic dan wel?
Behalve de range is ook het interieur van de Renault Scenic een pluspunt. Het ziet er fraai uit en werkt ergonomisch heel goed. Voldoende fysieke sneltoetsen, een kill switch voor alle veiligheidssystemen waar je mogelijk geen prijs op stelt en een snel werkend, logisch ingedeeld touchscreen. Overigens draait het op Google-software en zit er AI in de Renault Scenic. Daar kun je wat van vinden. Het geheel ziet er smaakvol uit, de gebruikte materialen zijn voor het segment prima en er zijn allerhande bakjes en vakjes voor los spul.
Nooit meer verveelde kids in de Renault Scenic dankzij deze vinding.
Is de Renault Scenic nog steeds heel erg ruim?
De Renault Scenic is nu geen MPV meer, maar de ruimte is nog steeds bovengemiddeld. Op de achterbank zit je wat met opgetrokken benen, maar er is voldoende ruimte en de meeste versies krijgen een middenarmsteun met geïntegreerde tablethouders en twee USB-C poorten. Moet je natuurlijk niet met z’n vijven op pad willen. Achterin past 545 liter en door de achterbank in drie delen neer te klappen kun je dat vergroten naar bijna 1.700.



Bron: AutoWeek