Test: Renault Rafale – Gladgestreken SUV met rafelrandjes

Test: Renault Rafale – Gladgestreken SUV met rafelrandjes

Wat is de Renault Rafale voor auto?
De Renault Rafale is weinig anders dan de vierdeurs coupé-variant (of vijfdeurs liftback-versie zo je wilt) van de Espace en lijkt een Frans antwoord op auto’s als de BMW X4, de Audi Q5 Sportback en Mercedes GLC Coupé. Alleen waar deze Duitsers de motor in lengterichting hebben, zit die bij de Rafale dwars voorin. De Rafale-aandrijflijn bestaat voorlopig alleen uit een 1,2-liter driecilinder benzinemotor plus een elektromotor die samen goed zijn voor 200 pk en 410 Nm. Inderdaad, de Rafale is een hybride voorwielaandrijver. Uitbreiding van het aandrijfportfolio volgt binnenkort met een vierwielaangedreven 300 pk plug-in hybride.
Met zijn aflopende daklijn lijkt de Renault Rafale een coupé maar is toch meer een liftback.
Is de Rafale een ruime auto?
De Rafale staat op hetzelfde CMF-CD-platform als de Espace en deelt ook diens royale wielbasis. Dit resulteert in een ruim interieur. Voorin heb je in alle richtingen meer dan genoeg ruimte, ook wanneer je een bovengemiddelde lengte hebt. Achterin kun je je benen ook prima kwijt. Als gevolg van de naar achteren aflopende daklijn is de hoofdruimte boven de achterbank iets minder royaal (er is 6 centimeter minder ruimte tussen de achterbankzitting en de hemelbekleding dan in de Espace). Om hoofdruimte te winnen heeft Renault een uitrolbaar zonnescherm onder het glazen dak achterwegen gelaten. Daarvoor in de plaats bevat het glazen dak vloeibare kristallen die met een druk op de knop het glas melkwit maken waardoor de zon buitengesloten wordt, een oplossing die in de praktijk prima werkt. De inhoud van de bagageruimte is met 528 liter dik in orde. Opmerkelijk is dat de kofferbak niet te vergroten is door de achterbank naar voren te schuiven, zoals dat bij de Espace wel kan. Beenruimte is er namelijk genoeg om zoiets mogelijk te maken. Blijkbaar vinden ze de Rafale bij Renault net even iets minder utility of multi purpose.
De hoofdruimte is achterin minder dan in de Espace. Logisch. Toch kun je er prima zitten.
Is het een premium vlaggenschip?
De afwerking en de gebruikte materialen maken duidelijk dat Renault de auto aan de bovenkant van de markt positioneert. Het ziet er allemaal keurig verzorgd uit en alles wat we aanraken of beetpakken voelt prettig aan. Op het dashboard zien we zelfs met kurk afgewerkte panelen, dat doet optisch denken aan marmer maar voelt in tegenstelling tot marmer een stuk zachter aan. De alcantara stoelbekleding is voor 60 procent afkomstig van gerecyclede materialen. Aardigheidje in de auto waarmee we onze eerste kennismaking hebben (de Esprit Alpine-versie) is het in de bekleding geperforeerde Alpine-logo waar licht doorheen schijnt (althans zolang je er niet tegenaan zit).
Op het dashboard komen we kurk tegen, dat ziet er erg netjes uit.
Hoe werkt het multimediasysteem?
De opzet van het dashboard wordt gedomineerd door een strak lijnenspel, net als bij de Espace. Op het digitale instrumentarium kun je naast de duidelijk weergegeven basisinformatie ook nog naar eigen inzicht andere gegevens naar voren halen, bijvoorbeeld over de energiestromen of het verbruik. Het rechtop geplaatste infotainmentsysteem werk op Android Automotive 12. Het systeem is niet zo uitgebreid als bij sommige andere merken, maar het werkt wel vrij logisch en snel. Voor gebruikers van Android-telefoons zal het vertrouwd overkomen, maar anderen kunnen er ook vrij makkelijk hun weg in vinden. En wie is er tegenwoordig eigenlijk niet bekend met Google Maps? Het systeem biedt ook de mogelijkheid om persoonlijke voorkeuren in te stellen bijvoorbeeld om de verplichte waarschuwingssystemen monddood te maken. Je moet het één keer in het infotainmentsysteem instellen en vervolgens kun je het tijdens iedere rit met één druk op de knop activeren. Veel simpeler wordt het niet.
Wie is er tegenwoordig eigenlijk niet bekend met Google Maps?
Werkt de hybride aandrijflijn prettig?
De hybride aandrijflijn is met 200 pk en 405 Nm potent genoeg om met de forse auto lekker vlot door het verkeer gaan. We komen weinig te kort. Maar, de uitvoering is niet altijd vlekkeloos. Zolang je niet te veel van het systeem vraagt werkt het vrij soepel en wegrijden vanuit stilstand gaat comfortabel elektrisch. Trap je het gaspedaal wat dieper in (om vlot in te halen of om een helling te nemen), dan blijken er toch wat rafelrandjes aan de aandrijflijn te zitten. Soms aarzelt het systeem om vervolgens bruusk terug te schakelen. Bij lagere snelheden maakt de driecilinder soms onnodig veel toeren, en ook op momenten dat je denkt met een min of meer constante snelheid te rijden wordt er af en toe niet heel vloeiend een andere versnelling gekozen. Bij een compacte budgetauto vinden we dat geen probleem, maar de Rafale is alles behalve compact en goedkoop. Interveniëren in de versnellingskeuze met de flippers achter het stuur zit er niet. Die flippers zijn bedoeld om de mate van remenergieregeneratie in te stellen. Daarvoor werken ze prima. One pedal driving wordt het nooit, maar dat is ook helemaal niet nodig. Als het er op aankomt werkt het remsysteem adequaat en prima doseerbaar.
De hybride aandrijflijn werkt niet vlekkeloos, er zitten wele wat rafelradnjes aan.
Hoe rijdt de Renault Rafale?
Ten opzichte van de Espace heeft de Rafale een 4 centimeter grotere spoorbreedte, daarnaast beschikt hij over stijvere torsiestabilisatoren. Dit alles voor een in bochten minder overhellende carrosserie en een grotere koersvastheid. Aan dat laatste leveren ook de 245 mm brede Bridgestone Turanza-banden een flinke bijdrage. Het wisselgeld wat daarvoor gevraagd wordt is echter wel een (zeker op minder strak asfalt) duidelijk hoorbaar rumoer. De afstemming van veren en schokdempers geeft een mooie balans tussen comfort en dynamiek, het lijkt allemaal mooi strak geregeld. Slechts in een enkel geval worden richels en randen in het plaveisel doorgegeven aan de inzittenden. Hoewel de Rafale door Renault bestempeld wordt als dynamisch (in elk geval sportiever dan de Espace) is de besturing afstandelijk en weinig communicatief. De auto volgt keurig de ingeslagen richting en lijkt moeilijk uit zijn baan te brengen, maar veel informatie over wat er zich tussen banden en wegdek afspeelt komt er niet terug. Wel kun je de mate van bekrachting in drie standen verstellen, maar aan de communicatie verandert dat niets. De auto waarmee we onze eerste kennismaking hebben is voorzien van vierwielsturing. Dat maakt manoeuvreren op lagen snelheid makkelijk en geeft op hogere snelheid extra stabiliteit. Als gimmick geeft Renault de mogelijkheid om de gevoeligheid van de achterwielbesturing in maar liefst 13 oplopende standen in te stellen, van lekker stabiel tot overdreven los. In die laatste stand gedraagt de achterkant zich welhaast alsof we over ijs rijden. Da’s best wel speels. De Rafale heeft een keur aan ADAS-hulpjes aan boord. De adaptieve cruisecontrol blijkt heel mooi gekalibreerd. De rijbaanassistent lijkt vooral bedoeld om te zorgen dat je niet buiten de lijnen komt, maar houdt de auto niet op een vast spoor in het midden van de rijbaan.
Ondanks de Alpine-badges die sportiviteit beloven is de Renault Rafele een blend van dynamiek en comfort.
Is de Rafale het Franse antwoord op premium Duitsers?
De prijslijst begint bij €47.490. Hiermee is de Rafele €1.200 duurder dan de basisversie van de Espace. Voor dat extra geld krijg je naast minder ruimte ook een minder flexibel interieur. Maar door voor in de plaats wel een sportiever gelijnd koetswerk. Het lijkt sterk op de manier zoals premium merken hun auto’s in de markt zetten. Ten opzichte van de eerder genoemde Duitse modellen is de Renault om en nabij de €20.000 goedkoper, maar wel net zo praktisch inzetbaar. Echter zouden de Duitse fabrikanten geen genoegen nemen met de aandrijflijn zoals die zich in de Rafale manifesteert. Niettemin geven we de Rafale meer kans dan de vorige coupé die Renault bouwde op basis van de Espace: voor die Avantime met zijn onhandig grote portieren liepen de mensen niet echt warm, de Rafale is een stuk praktischer.
De Rafale is een stuk praktischer dan de Avantime, de vorige coupé op basis van de Renault Espace
Hoe komt de Rafale aan zijn naam?
De naam Rafale is niet bedacht door een AI-naamgenerator maar komt uit het rijke verleden van Renault. Louis Renault was niet alleen geïnteresseerd in auto’s, hij was ook gefascineerd door de luchtvaart. Die interesse ging dermate ver dat hij in 1933 de vliegtuigfabrikant Caudron overnam. In 1934 presenteerde Caudron-Renault een nieuwe tweezitter met een luchtgekoelde 150 pk 6,3-liter viercilinder Renault-motor: de Rafale C.430. Met dat vliegtuig vestigde de Francaise Hélène Boucher diverse snelheids-, afstands en duurrecords. Bij Renault vinden ze de aerodynamica van hun nieuwe SUV van dien aard dat het gerechtvaardigd is de naam van dat historische vliegtuig na tachtig jaar uit de mottenballen te halen en op hun nieuwe topmodel te plakken.
Renault Rafale is vernoemd naar een records verbrekend vliegtuig uit 1934.



Bron: AutoWeek