Test: Renault Captur – Fris genoeg om koppositie terug te pakken

Test: Renault Captur - Fris genoeg om koppositie terug te pakken

Wie is de nummer 1 in dit segment?
Je hoeft de verkoopstatistieken er niet eens op na te slaan om te zien welke auto de Captur van
zijn troon heeft gestoten. Was het eerst de nieuwe Peugeot 2008 die de Fransman het leven
zuur maakte, sinds 2022 is de Toyota Yaris Cross heer en meester in deze klasse, waardoor je
hem veel tegenkomt. Het nieuwe gezicht van Renault komt uit de virtuele pen van Gilles
Vidal, die in 2020 in dienst trad bij Renault en tot dan toe verantwoordelijk was voor het
design van Peugeot. De eerste vrucht van die samenwerking is de Rafale en daarin is goed te
zien is wie Vidals voormalige werkgever was.
Hoe herken ik de vernieuwde Captur?
De Clio werd april vorig jaar als eerste met het nieuwe familiegezicht van Renault
getooid en nu is het de beurt aan de Captur. Bumper, grille en koplampen zijn compleet
nieuw en ook de motorkap heeft een andere vorm. Die is iets hoger dan voorheen. Kijk je naar
de uitsnede van de koplampen in de voorspatborden, dan valt op dat die lijn gelijk is
gebleven, zodat er geen nieuw plaatwerk aan te pas hoeft te komen. Aan de achterkant zien
we lichtunits die weliswaar dezelfde vorm hebben, maar nu transparant zijn en een blik in de
techniek verschaffen. Er is minder chroom aan de buitenkant er zijn nieuwe wielen, in de
maat 17, 18 en 19 inch.
Wat is er nieuw in het interieur?
Belangrijkste noviteit in het interieur is het infotainment, naast nieuwe bekledingsstoffen.
Alle versies hebben het van Renault bekende OpenR Link multimediasysteem met een 10,4-
inch scherm. Tegen meerprijs is dat uit te breiden met navigatie van Google en Google Play,
wat standaard is op de Esprit Alpine, een nieuwe uitvoering. Mocht je die €800 er niet voor
over hebben, dan is er uiteraard de mogelijkheid om het systeem te koppelen met de
smartphone. In dat geval kun je geen gebruik maken van enkele nieuwe, optionele
rijhulpsystemen.
Hoe zit het met de assistentiesystemen?
De zogeheten Active Driver Assist maakt level 2 autonoom rijden mogelijk. Bij de hybride
helpt die functie je om zuiniger te rijden door alvast het verloop van de weg te monitoren. Nu
we het toch over veiligheidssystemen hebben: die zijn op de instapper niet leverbaar.
Adaptieve cruisecontrol is er niet voor het handgeschakelde model, net als veel andere opties. Heel handig is de knop links van het stuur, waarmee je in een keer vijf rijhulpsystemen kunt
uitschakelen, waaronder de bloedirritante snelheidswaarschuwing. Wil je betere luidsprekers, dan
is er een set van Harman Kardon beschikbaar, zij het alleen op de Esprit Alpine. Wat bleef, is
de verschuifbare achterbank, waarmee je de bagageruimte met 16 centimeter verlengt.
Welke versie moet je hebben?
Voor de rijtest en de video kiezen we voor de 145 pk hybride, dat is de meest logische
motorisering voor de Nederlandse markt en niet voor niets ook de meest gekozen. Want een
automaat wil je per definitie en hij is een stuk zuiniger dan de Mild Hybrid. De aandrijflijn
kennen we al uit andere modellen van het merk en met name de transmissie is bijzonder,
aangezien je in feite twee keer vier versnellingen hebt. De elektromotor drijft vaak de
wielen aan, maar soms draait de verbrandingsmotor ineens veel toeren waardoor je de neiging
hebt om over te schakelen. Neemt niet weg dat het systeem bij alledaags gebruik goed
functioneert en een gemiddeld verbruik van 1 op 20 mogelijk maakt.
Zijn de prijzen écht verlaagd?
Naar eigen zeggen zijn de besturing en het onderstel licht gewijzigd, maar daar merk je niet
zo gek veel van. De Captur voelt volwassen aan en stuurt fijn. Zelfs op de 19-inch wielen die
de testauto heeft, blijft hij voldoende comfortabel. De banden zijn van Michelin, de e-
Primacy, die speciaal voor hybride en elektrische auto’s is ontwikkeld. Gaat het Renault
lukken om met de vernieuwde Captur in de kopgroep te blijven? Het is nog steeds een
jeugdige verschijning met een mooi interieur en de prijs is met minimaal €1.300 gezakt, dat
spreekt alvast in zijn voordeel. Feitelijk start het genoegen bij €33.690 voor de E-Tech
hybride Techno en ook dat blijkt uiterst concurrerend te zijn.



Bron: AutoWeek