Test: Renault Arkana – Heel subtiel vernieuwd

Test: Renault Arkana - Heel subtiel vernieuwd

De Renault Arkana is tot nu toe redelijk succesvol geweest, maar nadat de Clio een nieuw gezicht kreeg, was het ook de beurt aan deze cross-over-coupé. Om de verschillen te zien, lopen we om de auto. Aan de voorkant zien we dat de grille nu is opgebouwd uit Renault-wybertjes en het nieuwe merklogo prijkt ook groot op de neus. Als al die logootjes van glanzend chroom zijn, weet je dat je te maken hebt met een Esprit Alpine, de nieuwe topversie. Aan de achterkant zien we nieuwe achterlichtunits, die niet meer ingekleurd zijn, maar eigenlijk kleurloos, met een donkergrijs tintje. De raamlijsten zijn voortaan altijd zwart, terwijl die bij het uitgaande model soms verchroomd waren.

Bijzondere aandrijflijn
In het aanbod werd wel wat opgeruimd. Er is nog maar één aandrijflijn: de E-Tech Full Hybrid. Die is er in drie uitrustingsvarianten: Evolution, Techno en Esprit Alpine. Die laatste vervangt de R.S. Line. Qua techniek is de hybride aandrijflijn ongewijzigd en zoals je je misschien kunt herinneren, is dat een bijzonder stukje techniek. De 1.6-viercilinder brengt zijn krachten niet over via een traploze overbrenging of gangbare zestraps automaat, maar via een ingewikkelde combinatie van vier mechanische en twee elektrische versnellingen. Zonder koppeling of koppelomvormer worden ze met behulp van de elektromotoren afgewerkt, maar daarbij maakt de Renault wel wonderlijke keuzes. Wie vol gas wegtrekt, wordt bijvoorbeeld pas tegen de 120 km/h getrakteerd op een voelbaar schakelmoment. Onder rustiger omstandigheden zijn die schakelmomenten juist vrij vaak voelbaar. Ook lijkt het vaak alsof de versnellingen erg lang worden vastgehouden en strookt het toerental van de ook hier atmosferische 1.6-motor niet altijd met de voelbare acceleratie. Het inschakelen van de benzinemotor verloopt na een stukje elektrisch rijden ook zeker niet onopgemerkt. Het geheel mist een beetje een gevoel van verfijning en dat is helaas bij de facelift niet verbeterd. De hybride aandrijflijn is goed voor 145 pk en dat bleef dus ongewijzigd.

Comfortabel
Je zit redelijk hoog in de Arkana, maar de sportief gevormde stoelen zitten prima. Het stuur kan naar onze smaak en normen niet ver genoeg naar de bestuurder toe komen. De rijeigenschappen zijn niet zo sportief als de naam wellicht doet vermoeden, maar het is geen onaardige auto om te rijden. Hij gaat best fijn de bocht door en is comfortabel op het rechte eind. Hij stuurt in de standaardmodus redelijk licht , maar je kunt de besturing iets zwaarder zetten.
De Esprit Alpine is de topuitvoering, met mooie 19-inch wielen, een Alpine-logo in de rugleuning van de stoelen en gekleurde stiksels in een prettig in de hand liggend stuur. Deze uitvoering kost € 39.060. De Revolution-basisversie is € 4.600 goedkoper en moet daarvoor wat van de sportieve elementen missen, heeft geen Bose-audio en bijvoorbeeld ook geen adaptieve cruisecontrol.
De Arkana is gebleven wat hij altijd al was: een bijzonder ruime auto met een eigenzinnig uiterlijk. Zeker de Esprit Alpine oogt best dik. De aandrijflijn vraagt wat gewenning, dat wel.



Bron: AutoWeek