Test: Kia EV9 – Kia pakt op wat Renault met de Espace laat liggen

Test: Kia EV9 – Kia pakt op wat Renault met de Espace laat liggen

Wat is de Kia EV9 voor auto?
De elektrische EV9 is de grootste auto die het Zuid-Koreaanse merk tot nu toe gebouwd heeft. De Tonka-achtige verschijning is naar keuze verkrijgbaar met achterwielaandrijving of als vierwielaandrijver. Vertrekpunt is het E-GMP, het Electric Global Modulair Platform van Hyundai en Kia wat ook de basis is voor de Kia EV6 en de bij ons nog te introduceren EV5. Door maximaal gebruik te maken van de mogelijkheden die het E-GMP te bieden heeft is de EV9 een ruim vijf meter lange zevenzitter geworden. Zelf spreekt Kia over een SUV, eigenlijk is het meer een auto op het snijpunt van SUV en MPV.
Met een lengte van 5,01 meter is de Kia EV9 een forse jongen.
Hoe is de grote EV9 vanbinnen?
De interieurinrichting is strak en zakelijk met materialen die prettig aanvoelen. Die materialen zijn overigens allemaal ‘vegan’, leren bekleding is er niet bij. Wel worden er kunststoffen als bio-polyurethaan gebruikt, op basis van maïs en gerecyclede PET-flessen. Plantaardig of niet, het geheel laat een verzorgde indruk achter.
De bediening van de auto vraagt weinig gewenning. Veel functionaliteit zit weggestopt in het eenvoudig te doorgronden multimediasysteem. Daarnaast zijn er nog genoeg fysieke knoppen waardoor niet al je aandacht uitgaat naar swipen en scrollen. Alleen de sneltoetsen van het multimediasysteem vragen nog om iets meer verfijning. Dit zijn zogenoemde haptische toetsen. Bij dit soort knoppen is het altijd even de vraag of je ze überhaupt wel hebt aangeraakt en of je ze dan ook hard genoeg hebt ingedrukt, het scherm reageert namelijk niet altijd even snel waardoor er een kleine twijfel ontstaat.
Het interieur is opgetrokken uit vegan materialen die prima aanvoelen.
Hoe zit het met het ruimtegebruik?
Opmerkelijk genoeg kost het ook enige moeite om de juiste stoelinstelling te vinden. De stoelzittingen zijn aan de korte kant en de hoofdsteun steekt net iets te ver naar voren. Verder is de axiale verstelling van het stuur te beperkt waardoor – als je de stoel naar achteren hebt gezet omdat je wat langer bent – je met gestrekte armen zit of als je als compromis de stoel maar wat naar voren schuift je je knieën net even teveel moet buigen. Aan ruimte is in elk geval geen gebrek, zowel voorin, op de achterbank als helemaal achterin op de derde zitrij. Vaak zijn de zitplaatsen zes en zeven hooguit geschikt voor een stel kleuters, in de EV9 passen er ook prima twee volwassenen. Beenruimte is er dankzij de lange wielbasis van 3,1 meter voor iedereen in ruime mate, mede dankzij de vlakke vloer. De driezitsachterbank is optioneel overigens ook te vervangen voor twee prettig zittende stoelen. Voor kleine spullen zijn er meer dan genoeg opbergvakken (de achterpassagiers kunnen een opbergla uit de middenconsole trekken) en zelfs op de derde zitrij beschik je over bekerhouders. Wanneer alle zitplaatsen in gebruik zijn houd je een bagageruimte over van 333 liter, keurig, dat zie je bij zevenzitters weleens minder. Vouw je de rugleuningen van de achterste zitplaatsen met een druk op de knop naar beneden dan ontstaat er een laadruimte van maar liefst 828 liter. Daarnaast is er aan de voorkant van de auto nog een frunk, die met bij de vierwielaangedreven versie 52 liter groot is en bij de achterwielaandrijver (als gevolg van het wegvallen van de voorste motor) zelfs 90 liter.
Op alle drie de zitrijen kun je als volwassene prima zitten.
Welke aandrijfvarianten zijn er?
Met alleen die achterste motor beschik je over 204 pk en 350 Nm, informatie of dat genoeg is houd je nog van ons tegoed. We hebben de eerste kennismaking in de vierwielaandrijver met 384 pk en 700 Nm. Daarmee komt de auto bovengemiddeld vlot met het verkeer mee. Met een druk op de Drive Mode-knop (direct onder handbereik op het stuur) reageren de motoren in de sportmodus nog net iets gretiger. Met de flippers achter het stuur bepaal je de mate van remregeneratie wanneer je het gaspedaal loslaat. One-pedal driving wordt het niet, en dat is ook helemaal niet nodig, met het rempedaal zijn de remmen prima te doseren en de overgang van regeneratief naar mechanisch remmen gaat naadloos. Om de verliezen tot een absoluut minimum te beperken werkt de auto in de Eco-modus alleen als achterwielaandrijver en wordt de voorste motor ook fysiek losgekoppeld, als bestuurder merk je daar verder niets van.
Ongeacht de gekozen aandrijfconfiguratie krijg je altijd een 99,8 kWh-accupakket mee. Helemaal opgeladen moet je daar met de achterwielaandrijver volgens WLTP 563 kilometer ver mee kunnen komen en met de vierwielaandrijver nog altijd een keurige 505 kilometer.  Het laadvermogen is ook dik in orde, aan de gelijkstroomsnellader kan er met maximaal 240 kW geladen worden. Dat schiet lekker op.
De EV9 is er naar keuze met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving.
Hoe rijdt de Kia EV9?
Het accupakket weegt 566 kg wat de vierwielaandrijver ruim 2,5 ton zwaar maakt. Ondanks die forse massa komt de auto niet overdreven zwaar over. De auto gaat mooi stabiel over de weg, dankzij het laag geplaatste accupakket helt de auto in de bochten weinig over. En de afstemming van veren en scholdempers is stevig maar zeer zeker wel gericht op comfort, het wordt geen moment deinerig of zweverig. De besturing sluit hier keurig op aan; zonder dat die overdreven communicatief is, volgt de auto keurig de opgelegde koers. Ook de diverse rij-assistentiesystemen werken prima en blijken goed gekalibreerd, de actieve cruise control en de rijbaanassistent weten je netjes te ontzorgen. Dat wekt vertrouwen. Geschoeid op zomerbanden hebben we niet de grenzen verkend naast de gebaande paden, maar aansluitend op het stoere voorkomen van de auto zit er naast de Drive Mode-knop ook een Terrain Mode-knop voor de standen sneeuw, zand en modder. Hierbij wordt de werking van het ESP aan de omstandigheden aangepast en dat gaat prima samen met de individueel aan te drijven voor- en achteras.
Het ondertsel is comfortabel zonder dat het te sompig wordt.
Wat biedt de Kia EV9 nog meer?
Kia werkt aan V2G (Vehicle to Grid) waarbij de auto bidirectioneel kan laden zodat je bijvoorbeeld overdag elektriciteit van je zonnepanelen in je Kia opslaat en die later weer kunt aanspreken voor huishoudelijk gebruik. Op kleinere schaal kan dat trouwens wel al: de auto zit niet alleen van voor tot achter vol met USB-C-aansluitingen maar heeft in de achterbak ook een 230 volt-stopcontact (V2L, Vehicle to Load) waarop je bijvoorbeeld op de camping je espressomachine kunt aansluiten of op locatie met elektrisch gereedschap kunt werken. Het onderstreept in elk geval de multifunctionaliteit van de auto. De prijslijst begint bij € 67.995, en voor dat geld krijg je een uiterst volwassen elektrische zevenzitter waar weinig op aan te merken valt. Sterker nog: het is een auto waarmee Kia een serieuze stap omhoog zet en verder gaat waar Renault het met de Espace jammerlijk heeft laten liggen.
Over-the-air is de grote Kia te voorzien van extra functionaliteit.



Bron: AutoWeek