In de video behandelen we de sterke en zwakke punten van de Renault Twingo als gebruikte auto. Drie jaar geleden haalden onze collega’s van AutoBild hetzelfde model uit elkaar, het exemplaar had 100.000 kilometer op de klok. Wat viel daarbij op?
Vooral als je de portieren opent, wordt duidelijk hoe dun de citroengele laklaag is op de verborgen delen van de carrosserie. Het is goed zicht- én meetbaar bij deze auto.
Het grote vouw-schuifdak is goed bestand tegen weer en wind. In de
cabrioletstand rammelt
alleen het mechanisme een beetje.
De conservering van de bodem kan beter. Enkele plekjes zijn overgeslagen, met beginnende roestvorming tot gevolg.
Het stukje metaal bij de versnellingsbakmagneten (foto onder) komt van een plaatstalen veer die bij het synchronisatiemechaniek van de 1ste en 2de versnelling hoort. Dat werkte toch nog naar
behoren.
Een gunstig gevolg van
de overwegend stedelijke inzet: de Twingo verslijt weinig banden. Een enkele set zomer- en winterbanden was ruim voldoende voor de complete
duurtest.
De hitteschilden in de motorruimte zien eruit alsof ze met de hand zijn gebogen. Ze voldoen prima; slechts hier en daar zijn wat scheurtjes ontstaan.
Bij de Renault Twingo TCE 90 van AutoBild werd een stukje afgebroken metaal dat aan de magneten van de versnellingsbak kleefde.
Een lelijke roestplek onder de afdichting van de achterklepopening.
Vooral op de bevestigingspunten aan de buitenkant en de slangklemmen in de motorruimte van de Renault Twingo is zichtbaar bezuinigd.
Bron: AutoWeek