Renault Trafic E-Tech Electric voor introductie al verbeterd

Renault Trafic E-Tech Electric voor introductie al verbeterd

In september 2022 kondigde Renault de elektrische Trafic voor het eerst aan. Toen werd er nog gesproken van een actieradius van 240 kilometer, maar van een marktintroductie kwam het tot nu toe niet. Met reden, blijkt nu: Renault heeft de elektrische besteller achter de schermen al verbeterd. Het presenteert de elektrische Renault Trafic nu opnieuw, maar dan met een beloofde WLTP-actieradius van 297 kilometer. Dat scheelt toch weer!
Licht hilarisch is de Long Range-versie, die Renault ook aanbiedt. De Renault Trafic E-Tech Electric Long Range heeft een WLTP-actieradius van 322 kilometer, maar niet door een grotere accu. Nee, Renault begrenst simpelweg de topsnelheid op 90 km/h. We nemen maar aan dat dat inderdaad kan helpen, want topsnelheden worden nergens zo goed benut als in bestelautoland. 90 rijden met de reguliere versie is overigens ook mogelijk, maar dan moet je er als bedrijf natuurlijk wel voor zorgen dat je chauffeurs dat ook daadwerkelijk doen. Voorwaar geen sinecure.
Aan de accucapaciteit van 52 kWh is sinds de presentatie van de 240 km-versie niet gesleuteld, dus Renault is erin geslaagd om het energieverbruik van de Trafic terug te dringen. Reken zeker niet op Tesla-achtige prestaties, want met 122 pk en 245 Nm is deze elektrische besteller hooguit adequaat gemotoriseerd. Snelladen gaat met maximaal 50 kW. Laden aan een reguliere laadpaal gaat in principe met 1-fase en maximaal 7 kW, maar optioneel is een 3-fasen-oplossing met 22 kW beschikbaar.
Het multimediasysteem van de Renault Trafic E-Tech Electric is op de hoogte gebracht van de elektrische aandrijflijn. Daardoor kun je nu onder meer laadsessies inplannen, de cabine voorverwarmen en laadpunten langs de geplande navigatieroute vinden. Ook zou de ‘bus’ moeten kunnen voorspellen of een bepaalde bestemming met de actuele acculading bereikbaar is.
De elektrische Renault Trafic E-Tech Electric is er als gesloten besteller in lengtevarianten L1 en L2 en met hoogtematen H1 en H2. Dat betekent dat de laadvloer in het gunstigste geval 4,15 meter lang is en de Trafic 5,8 tot 8,9 kubieke meter laadvolume biedt. Het laadvermogen is maximaal 1,1 ton en er kan een aanhanger mee, mits die niet zwaarder is dan 920 kg. Er is ook een versie met dubbele cabine en een Floor Cab, een versie voor wie achter de cabine graag een eigen opbouw plaatst. De eerst beschikbare versies moeten al in oktober te bestellen zijn, dus de prijzen volgen ongetwijfeld snel.
Al sinds 2014
De huidige, formeel derde generatie van de Renault Trafic bestaat al sinds 2014, maar kreeg uitgesmeerd over 2020 en 2021 een nieuwe en moderner ogende neus. Net als de vorige generatie was deze Trafic er aanvankelijk ook als Opel Vivaro, maar na de overname van Opel door PSA – nu Stellantis – is de Vivaro gebaseerd op de concurrent die dat concern al in huis had. De eveneens op de Trafic gestoelde Fiat Talento ruimde om vergelijkbare redenen het veld en is vervangen door de op PSA-techniek gestoelde Scudo. Evengoed staat de Trafic er niet helemaal alleen voor: hij is er ook als Nissan Primastar. Niet in elektrische vorm, trouwens, maar dat kan elk moment veranderen.
Renaults eigen elektrische bedrijfsauto-aanbod is met de komst van de Trafic in elk geval compleet, want de kleinere Kangoo en grotere Master waren er al als EV.



Bron: AutoWeek