Renault-CEO doet oproep aan EU: stimuleer kleine auto’s, net als in Japan!

Renault-CEO doet oproep aan EU: stimuleer kleine auto’s, net als in Japan!

Op de groeiende lijst met bezorgde topmensen uit de Europese auto-industrie mag Luca de Meo niet ontbreken. In een uitgebreide brief aan de Europese Unie uit de Renault-CEO niet alleen zijn zorgen, maar geeft hij ook tips en ideeën. Zoals een Europese samenwerking naar voorbeeld van Airbus, en het stimuleren van de kleine en goedkope auto’s die door te strikte regels eigenlijk niet meer bestaan.
“In de laatste twintig jaar is de gemiddelde prijs van een stadauto gestegen van €10.000 naar €25.000”, schrijft De Meo in zijn brief. “Het gemiddelde jaarbudget voor mobiliteit bij consumenten is in dezelfde tijd gestegen van €3.500 naar €10.000. In dezelfde periode steeg het gemiddelde inkomen met slechts 37 procent, met als gevolg dat de middenklasse zich noodgedwongen afkeert van de auto.” In Europa zien we dat duidelijk terug in de cijfers: tussen 2019 en 2023 daalde de jaarlijkse autoverkoop van 13 miljoen stuks naar 9,5 miljoen.
Kei-cars
De Meo lijkt niet te twijfelen over de oorzaak van dit probleem: regelgeving. “Elke dag rondrijden in een elektrisch voertuig van 2.500 kg slaat milieutechnisch helemaal nergens op. Het probleem is echter dat Europese regels op het gebied van veiligheid en uitstoot het heel moeilijk maken om nog winstgevend kleine auto’s te bouwen, met als gevolg dat de verkopen in het kleine segment met 40 procent zijn gedaald in de laatste twintig jaar.” Daar heeft de Renault-topman een punt, want echt kleine auto’s zijn er bijna helemaal niet meer en de auto’s in een segmentje hoger – formaat Clio en Polo – zijn relatief groot, zwaar en duur. Om nog maar te zwijgen over hun SUV-broertjes.
Dat moet anders, zegt De Meo, juist ook vanwege het milieu. Kleine en simpele auto’s hebben volgens de Renault-CEO een tot wel 75 procent kleinere milieu-impact dan de grotere en zwaardere exemplaren die door de huidige regels wellicht onbedoeld worden gestimuleerd. De oplossing ligt als het ware in Japan, waar kleine ‘kei-cars’ met strikte limieten op het gebied van buitenmaten en cilinderinhoud sterk worden gestimuleerd. Dat moet hier ook, zegt De Meo: “we kunnen de trend snel omkeren met een reeks eenvoudige, goedkope maatregelen, zoals een sociaal leaseplan, gratis parkeren, speciale laadtarieven, lagere rentes op leningen enzovoorts.”
Zien we straks in alle Europese steden dit soort kleine, praktische ‘busjes’ rondrijden?
Airbus-model
Die kleine auto’s moeten volgens De Meo natuurlijk wel uit Europa komen, want het uiteindelijke doel van de brief is vooral om het belang van een gezonde Europese auto-industrie te onderstrepen. Om de stimuleringsmaatregelen van kleine, Europese auto’s voor elkaar te krijgen, is het zaak dat autofabrikanten veel nauwer gaan samenwerken met elkaar én met bijvoorbeeld overheden. Ook dat ziet De Meo als een belangrijke stap voor de Europese auto-industrie, die zich naar voorbeeld van vliegtuigbouwer Airbus veel sterker zou moeten verenigen. Europese bedrijven zijn kleiner dan Aziatische en Amerikaanse giganten, concludeert hij, maar staan wel voor dezelfde uitdagingen. Die zijn hier in Europa bovendien groter dan elders op de wereld, vindt De Meo. “Terwijl China de markt wil veroveren en de VS zichzelf beschermd met importheffingen, zijn er in de EU alleen maar steeds meer regels die het voor autofabrikanten enorm moeilijk maken om competitief te zijn.”
Ook dat moet dus anders. De Meo wijst op het enorme belang van de Europese auto-industrie, die goed is voor 7 procent van alle werkgelegenheid in Europa en 8 procent van de productiemedewerkers, en een even grote bijdrage levert de gezamenlijke inkomsten. Bovendien, zo stelt De Meo, is het de auto-industrie waar het meest wordt geïnvesteerd in Research & Development. Evengoed dreigt Europa achterop te raken doordat we te druk zijn met onze eigen regeltjes en te klein om een vuist te maken tegen vooral de opkomende Chinezen, en daar kan volgens Luca de Meo dus op allerlei manieren wat aan worden gedaan.



Bron: AutoWeek