Praktijkverbruik Renault Captur: doet ‘nieuwe’ het beter?

Praktijkverbruik Renault Captur: doet ‘nieuwe’ het beter?

Onder de motorkap van deze Renault valt flink wat te kiezen. We richten ons in dit artikel op de TCe 100, een 1,0-liter driecilinder met 100 pk en de viercilinder TCe 130 met 130 pk. Als je je best doet vind je de tweede motor ook met 140 of zelfs 155 pk. De hybride en plug-in hybride Captur zijn gebaseerd op een andere krachtbron, een 1,6-liter zonder turbo. 
Verbruik Renault Captur TCe 100 
We beginnen met de driecilinder, waarmee ‘onze’ gebruikers gemiddeld 1 op 17,5 (5,7 l/100 km) rijden. En het kan nog zuiniger, want het gunstigste praktijkverbruik is 1 op 19,4 (5,2 l/100 km). Deze naar eigen zeggen zuinige berijder benadert de fabrieksopgave zelfs met een negatieve afwijking van slechts 1,4 procent. 
Een doorsnee rijder verbruikt gemiddeld 1 op 15,6 (6,4 l/100 km) en bepaalt daarmee de huidige ondergrens voor de Captur TCe 100. Helaas hield deze berijder slechts kortstondig het verbruik bij. De op één na minst zuinige Captur TCe 100 ‘doet’ 1 op 16,7 (6 l/100 km).  
Verbruik Captur TCe 130 
Dan de viercilinder 1.3, een motor die we kennen uit diverse Renault-modellen en zelfs modellen van Mercedes-Benz. In de Captur verbruikt-ie gemiddeld 1 op 15,5 (6,7 l/100 km). Positieve uitschieter is een berijder die 1 op 17,3 (5,8 l/100 km) noteert, de ongunstigste waarde is 1 op 12,6 (8 l/100  km). Het lijkt erop dat deze auto niet met volle tank werd afgeleverd, wanneer we de eerste tankbeurt uit de meting schrappen wordt het verbruik 1 op 12,9 (7,7 l/100 km). Afgaand op deze cijfers is de tweede generatie Captur gemiddeld zuiniger dan zijn voorganger, en dan hebben we de hybride varianten nog niet eens behandeld. 



Bron: AutoWeek