Praktijkervaring Renault Talisman: wel verdwenen, niet vergeten

Praktijkervaring Renault Talisman: wel verdwenen, niet vergeten

In 2015 maakten we kennis met de Talisman, en in 2022 werd hij uit het gamma geschrapt. Hij was er als 4,85 meter lange sedan en als nog net iets langere stationwagon. Klanten konden kiezen uit verschillende benzine- en dieselmotoren. Een opvallende mogelijkheid was het als optie leverbare 4Control, waarmee de achterwielen afhankelijk van de snelheid mee- of tegensturen. De Talisman krijgt geen opvolger – wie nu nog een traditionele sedan of grote stationwagen wil moet het merk Renault overslaan. 

Ruimte en gebruiksgemak 
Zoals gezegd is de Talisman een behoorlijk grote auto. De volgende Talisman Estate-rijder vertelt hóe groot. “Zowel voor als achter zit je erg ruim in fijne stoelen en de kofferbak is heel groot. Ook prettig is de kofferbak, diegeen tildrempel kent en een brede en hoge laadopening biedt.” Hoeveel daarin past? “Echt alles past erin. Altijd leuk bij de Ikea, als mensen met andere auto’s een doos met zitbank niet in hun auto krijgen en jij dezelfde bank zonder moeite de kofferbak van de Talisman inschuift.” 
Een andere Estate-rijder licht de ruimte voor passagiers toe. “De ruimte op de achterbank is zeer royaal. Ok, het is geen Skoda Superb of Mercedes E-klasse. De wielbasis is 2.81 m. Wij zijn allebei rond 1,80 meter en dan kunnen langere mensen ongehinderd plaatsnemen op de achterbank, zonder in de knel te komen met bestuurdersstoel. Als ik op de achterbank zit heb ik geen last van het panoramadak.” 

Ook de sedan is, volgens de eigenaar van een luxe Initiale Paris-versie, ruim zat. “Ruimte in overvloed natuurlijk, maar dat mag ook wel voor een auto van 4,86 m lang. En een giga-kofferbak eventueel uit te breiden door de achterbank (in delen) neer te klappen, maar dat heb ik maar één keer gebruikt tot nu toe.” Een andere sedanrijder heeft enigszins spijt van zijn keuze. “De volgende keer kies ik wel weer een stationwagon. Wij vonden de sedan-uitvoering van achter mooier en hij heeft voldoende bagageruimte, maar deze is veel slechter toegankelijk. Grotere dozen kunnen er gewoon niet in door de vrij hoge rand.” 

Franse stoelen 
Fauteuil is een Frans woord, dat schept verwachtingen voor het zitcomfort in de Talisman. De rijder van een Talisman in Intens-uitvoering beschrijft op het eerste gezicht iets anders. “De stoelen ogen wat ielig, maar ik zit er prima in. Omdat ik zelf niet al te groot ben (1,83 meter) heb ik geen last van een kort zitvlak. Ze zijn wat aan de zachte kant, maar ik zit er wel heel fijn in.” 
Kies je voor een duurdere uitvoering, dan heeft dat impact op de stoelen. “De stoelen van een Initiale Paris zijn nog iets luxer uitgevoerd dan de gewone stoelen in de Intens met leer”, schrijft een rijder die voor de duurdere variant koos. “Het verschil zit in de zitvlakverlenging. Dit maakt dat de ondersteuning van de bovenbenen meer naar wens instelbaar is.” Hoe hij de zit ervaart? “De ondersteuning van de stoelen is zeer prettig en ik zou de stoelen omschrijven als middelhard. Ze zijn niet zo soft zodat je er helemaal in wegzakt maar ook weer niet zo hard als BMW-sportstoelen.” Een andere Initiale Paris-rijder bevestigt deze positieve bevindingen. “De stoelen, met mooi leer bekleed, zitten uitmuntend. Zij zijn elektrisch in heel veel standen verstelbaar en zijn voorzien van verwarming, koeling en massage.” 

Infotainment en bediening 
De meeste Renault Talismans zijn voorzien van het R-link infotainmentsysteem met staand scherm. “Het grote verticale scherm op het dashboard geeft uitgebreide informatie. De TomTom-cartografie is prima, maar het systeem is wel wat traag”, ervaart een bestuurder. “Maar omdat ik het voor vertrek instel stoort me dat eigenlijk niet”, voegt hij toe. Een ervaring die hij deelt met een Talisman Intens Estate-rijder. “Touchscreen werkt prima. Ik lees dat de indeling onhandig is en je teveel handelingen moet verrichten. Klopt allemaal maar went snel, of mijn lat ligt iets lager.” Ook een derde rijder merkt op dat het systeem niet tot de snelste behoort. “Werkt goed. Opstarten is wat traag, het duurt ook even voor het systeem vlot reageert, maar daarna prima.” Daarop volgt een pluim voor de navigatiesoftware: “TomTom i.c.m. een online verbinding is top.” 

Zo rijdt de Talisman 
We beginnen met het weggedrag van een relatief eenvoudig uitgevoerde Talisman. “Weggedrag is goedmoedig. Het is dus het normale onderstel zonder 4ws en dat is comfortabel en voorspelbaar. Geen strakke stuiterbak maar gewoon een prima op comfort gericht weggedrag. Verkeersdrempels neemt ie met het grootste gemak. Heerlijk!”, schrijft de rijder van een Talisman Business Zen 140 uit 2021. 
De meeste andere rijders kozen voor een uitvoering die wél vierwielbesturing heeft, wat voor een bijzondere rijbeleving zorgt. “De meesturende achteras is effe wennen, maar uiteindelijk wil je niet anders meer”, laat de rijder van een Talisman Estate Intens uit 2016 weten. “Heerlijk korte bochten, ideaal bij rotondes. Ondanks dat het een grote auto is rijd je ermee alsof-ie het formaat van de Mégane heeft. Verder een strak en stabiel rijdende auto op de snelweg.” 
Dat ervaart ook de eigenaar van een Talisman DCi 110 Intens uit 2018. “Sturen: Echt top: Lange doordraaiers op de snelweg lijken wel kinderspel. De bocht om: Even wennen, maar gewoon echt fijn en je hebt niet in de gaten met zo’n grote auto onderweg te zijn.” Deze rijder beschikt over een exemplaar met instelbare demping, en daarbij heeft hij zo zijn voorkeur. “Ik heb een absolute voorkeur voor de sportstand. Anders kan ie de vele drempels in ons dorp met name achter niet zo snel (uitgaand) verwerken.” De zachte stand van het onderstel kan deze rijder niet bekoren. “In de rijmodus met slapste vering is het echt gevaarlijk rijden. De auto is echt veel te slap en houdt geen contact met het asfalt.” 

Ook de volgende rijder is niet alleen maar enthousiast over het weggedrag van zijn Talisman DCi 130 Intens. “Comfortabele cruiser; de auto veert wel diep in bij hoge drempels en je hoort dat de grote 19-inch wielen in het buitenland met harde klappen door kuilen heen stuiteren, maar in het geheel blijft hij desondanks erg comfortabel”, schrijft hij. “Tevens kun je verrassend hard een bocht door, wellicht geholpen door de vierwielbesturing. De auto heeft een kleine draaicirkel (door de vierwielbesturing), dus makkelijk inparkeren. En rechtdoor loopt hij als op spoorrails, ondanks de grote (platte) en brede banden.” 
Over de motoren zijn rijders tevreden, één van hen roemt zelfs de 1,3-liter met 140 pk. “Fabelachtig blokje! Zuinig (echt extreem), krachtig en stil.” Over de EDC-automaat is deze rijder minder te spreken. “In de stad merk je vooral dat de combinatie versnellingsbak/motor het een beetje lastig hebben met de eerste 2 versnellingen. Niet bijster soepel en ook niet bijster vlot.” Ook een aantal andere eigenaren plaatst kanttekeningen bij de transmissie, de volgende bestuurder splitst het uit in drie delen. “1) De elektronica is te traag, Even gas los, rotonde nemen, gas er weer bij. Denk, denk, terugschakelen, hoezo? Koppel genoeg, dus gewoon in hetzelfde verzet door. Nee dus. 2) Schakelen zelf, dat gaat prima, zeer soepel en snel, mits de elektronica uitgedacht is 3) De koppeling, daar gaat het mis met deze bak, die verprutst het. Je hebt een zijden voetje nodig om niet met een schok weg te rijden.” De rijder van een DCi 160 met deze transmissie kan er wel mee leven. “De bak is op zich prima, in de file gaat het niet helemaal lekker en ook bij optrekken heeft hij soms even bedenktijd nodig. Ligt aan de koppeling en software, denk ik.” 

Onderhoud, storingen en irritaties 
Goed nieuws, rijders van de Talisman melden geen zaken die de auto notoir onbetrouwbaar maken. Wel zijn er een aantal missers waarover we meerdere klachten lezen. Zo past de achterklep van de Estate niet bij elke auto even goed, soms met lakschade tot gevolg. De volgende rijder ging meerdere keren met deze klacht naar zijn dealer. “In mijn laatste review schreef ik dat ze kofferklep wederom hebben moeten corrigeren (incl. wat lakcorrectie), met de mededeling dat ik niet wist hoe lang deze reparatie stand zou houden.” Dit bleek niet lang, al is deze klacht uiteindelijk wel naar tevredenheid opgelost.  
Ook een opvallend euvel: de massagestand van de voorstoelen werkt bij meerdere rijders slecht of helemaal niet. “Ook bij mij heeft de massagestand van de stoelen storing”, schrijft de rijder van een Talisman uit 2021. “Blijkt een opblaasbalg kapot waardoor in sommige standen de boel vastslaat. Ik weet, er zijn ergere zaken dan een weigerende massagestand…maar als het erop zit moet het gewoon werken. Ik lees dit euvel vaker bij Renaults met deze stoelen. Had verwacht dat in deze Phase 2 het probleem wel was verdwenen, maar helaas.” 
Een DCi 160-rijder kreeg te maken met motorproblemen, veroorzaakt door een defecte kabelboom, een andere dieselaar kreeg meermaals te maken met een storing van de lambdasonde. Een tevreden DCi 110-rijder benadrukt juist de betrouwbaarheid van zijn auto. “Het verwachtte laatste half jaartje met de Talisman is (inmiddels) ruim een jaartje geworden en er staat nu ongeveer 201.000 km op de teller. Mijn ervaring is niet gewijzigd. Nog steeds een fijne reisauto, geen kraakjes of rammeltjes en geen gebreken.” Kortom, die Talisman zou best eens gemist kunnen worden. 



Bron: AutoWeek