Praktijkervaring Renault Megane E-Tech Electric

Praktijkervaring Renault Megane E-Tech Electric

Hoewel je de Megane E-Tech Electric meteen herkent als Renault heeft het merk onderhuids behoorlijk huisgehouden. Niet alleen het platform is nieuw, het gebruikt ook een compleet nieuw infotainmentsysteem dat is gebaseerd op Android Automotive. Geen overbodige luxe, het oude R-Linksysteem in de gangbare Megane zorgde maar voor weinig enthousiasme onder gebruikers. De elektrische Megane is er in drie uitvoeringen. De instapversie, EV40 130 pk, heeft een 130 pk sterke elektromotor in combinatie met een 40 kWh-batterij. Deze is eventueel te upgraden naar 60 kWh, waardoor de EV60 130pk ontstaat. Het topmodel koppelt deze grote batterij aan een 220 pk sterke elektromotor en heet dan, je verwacht het al, EV60 220pk. De aandrijfkrachten gaan in alle gevallen naar de voorwielen. 

Ruimte en zitcomfort 
Voordat we moderniteiten als rijhulpsystemen en infotainmentsystemen bekijken houden we meer traditionele autozaken tegen het licht. Om te beginnen met het ruimteaanbod. “De auto zelf daarentegen bevalt. Stil, comfortabel en ruim, vooral op de achterbank ruimer dan de Megane IV”, schrijft een rijder die ook ervaring opdeed met het vorige model. Over de zitpositie schrijft hij het volgende. “Opvallend vind ik verder de verstelbaarheid van stuur en bestuurdersstoel, beide hebben een zeer groot verstelbereik in hoogte en lengte. Een goede zitpositie vinden moet dus iedereen wel lukken.” En over het meubilair: “De stoelen voorin zijn wel vlakker en voor mijn gevoel iets breder dan in de Megane IV (Bose-+uitvoering) die ik had, dus je zit er iets meer ‘op’ dan ‘in’. Maar niet minder goed of minder comfortabel.” 

Wie wel regelmatig achterpassagiers meeneemt zou toch kritiek vanaf de achterbank kunnen krijgen. “Krappe ruimte onder de voorstoelen, waardoor achterpassagiers met de voeten klem zitten”, schrijft een rijder kort. Een ervaring die hij met een andere bestuurder deelt. “Is er verder nog iets te klagen?” vraagt deze zich af, en antwoordt: “Niet echt eigenlijk, tenzij je altijd mensen achterin hebt met dikke voeten. Want die ruimte onder de voorstoelen is voor de achterpassagiers niet best. Hoe dan ook, voor onze situatie is het niet spannend en we hebben er verder ook geen last van. Ook iemand van ruim 1,90 meter had recent geen klagen bij achterin meerijden.” Over de 440 liter metende kofferbak schrijft-ie het volgende. “De hoge tildrempel bij de achterbak was even wennen, maar de bak is door zijn enorme diepte ook echt groter dan je denkt. Ga maar eens met (grote) reiskoffers proberen en het is verbazingwekkend wat erin gaat.”  

Niet iedereen is zo positief over de ruimte en zitpositie, zo vindt de volgende rijder een minder goede zit achter het stuur. “Ten eerste is de middenconsole heel diep (pook zit op het stuur), waardoor je knie op een klein oppervlak rust, dat wordt na 5 minuten al oncomfortabel. Ik zet nu de stoel maar verder naar achteren zodat mijn knie er niet meer op rust, maar nu valt ie in de diepe middenconsole en zit ik eigenlijk net iets te ver weg.” Kortom, deze chauffeur heeft last van een euvel dat rijders ook bij de vorige generatie Megane ervaarden. 

Infotainment en bediening 
Gelukkig voor Renault en de rijders is er één onderwerp dat werkelijk bejubeld wordt, onder meer door deze bestuurder. “Het openR-Link systeem (ofwel LG IVI op Android Automotive) werkt super. Snel, stabiel, gebruiksvriendelijk. Hoewel er veel opties en instelmogelijkheden zijn laat het zich makkelijk en snel bedienen.” Nog een opsteker: “Ook de gesproken commando’s werken soepel, net als thuis bij Google Home. In de praktijk gebruik je waarschijnlijk vooral navigatiecommando’s (Hey Google, navigeer naar…). Dit gaat supersoepel en snel. Maar ook intypen op het scherm gaat heel goed.”  
Een ander gaat nog verder. “Google-systeem is werkelijk fantastisch in de auto. De nieuwe norm wat mij betreft. Werkt zeer snel en stemcommando’s gaan eindelijk hoe het hoort – bijna alles is meteen raak.” Nou ja, bijna dan. “Behalve 1 keer de GPS even kwijt (oké, ergens diep in Friesland) verder alleen maar lof”, besluit hij. 
Heb je al genoeg van zoveel positiviteit? Jammer, we doen er gewoon nog eentje. “Ik kan alleen maar herhalen dat het Google-systeem in de auto echt geweldig is en voor ons bijna een must voor alle volgende auto’s”, schrijft een derde positieveling. “Het werkt snel, superefficiënt en zeer trefzeker bij spraakcommando’s.” En een vierde, in semi-telegramstijl: “De bediening is eenvoudig. Het grote Google-scherm reageert prima. Alle functies makkelijk te vinden. Klimaat werkt via echte knoppen, wat erg prettig is. 

Hoe rijdt zo’n elektrische Megane? 
Tot nu toe veel positiefs dus, maar rijders gaan vrolijk verder. “De wegligging is prima”, schrijft een bestuurder over zijn 220 pk sterke Megane. “Ik zou zeggen een bijna perfecte combinatie van rijcomfort en dynamiek. Het bochtengedrag is haarscherp. Kleine hobbels komen door maar niet te veel en op de snelweg is hij in zijn comfortabele element.” Ook over de rijstanden is deze rijder enthousiast. “Met de verschillende modi kun je lekker easy of heel sportief rijden en die verschillen zijn aanmerkelijk. Zelf heb ik de stuurspanning op Sport gezet (voor het meeste ‘weggevoel’) en de rest op Comfort. In de Sportmodus is hij zeer vinnig op het gas en in Comfort kun je heel gemoedelijk en mooi gedoseerd rijden.” 
Een andere chauffeur, met eveneens een 220 pk-versie, ervaart hetzelfde, maar hij begint met het omschrijven van de rust aan boord. “Tot en met 110 km/u is de auto echt stil. Daarboven is duidelijk, maar niet storend windgeruis hoorbaar.” Dan de rijervaring. “De sportstand maakt van de comfortabele auto een enorme sprinter, die niet heel ruw wegtrekt maar wel lang doortrekt.”  Wat je kan merken bij sportief rijden? “De voorwielaandrijving maakt dat je bij een sprint de voorkant duidelijk omhoog voelt komen met af en toe een voorwiel dat zoekt naar grip, maar dan ben je ook echt over de grens aan het gaan qua fijn rijden. Bij normaal rijden heb je daar geen last van. Sturen gaat heel direct in de sportstand en relaxed in de comfort stand. Er zit echt duidelijk verschil tussen de rijmodi.” 
Ook de rijder van een instap-E-Tech, de versie met 130 pk en kleinere batterij, is te spreken over het rijden. “De Megane gedraagt zich als een zeer volwassen auto en ben positief verrast over de wegligging en het comfort.” Het blijkt niet zijn eerste elektrische auto. “Ik had wat moeite om afscheid te nemen van mijn Volkswagen ID.3 maar na de eerste kilometers ben ik de VW al snel vergeten.” Belangrijk aspect van een EV is uiteraard de actieradius. We schreven al eerder over het rijbereik van de Renault Megane E-Tech Electric in de praktijk.  

Rijhulpen wisselend ontvangen 
Dat niet alles positief ervaren wordt blijkt als we de rijhulpsystemen onder de loep nemen. “Het grootste euvel vind ik de rij-hulpmiddelen”, schrijft een rijder die op dit vlak minder tevreden is, en legt uit waarom. “De adaptive cruise-control is ronduit gevaarlijk, ik heb al meerdere keren gehad dat de auto in de ankers gaat omdat er een auto of verkeersbord wordt gedetecteerd terwijl die er niet zijn.”  
Een andere rijder deelt deze ervaring. “Op deze Megane heb je meerdere keren per rit ‘spookmeldingen’ van obstakels/auto’s die ineens opduiken volgens de auto. Hierdoor gaat de auto ineens uit het niets op de rem. Je schrikt je rot, maar gelukkig is het maar een fractie van een seconde dus voordat je kunt reageren gaat de auto weer door op de ingestelde snelheid.” In een latere update komt deze rijder hier deels op terug. “Ik heb het idee dat de spookmeldingen van de radar minder zijn geworden. Ze zijn er af en toe nog wel, maar minder vaak en minder uitgesproken.”  
De volgende rijder heeft dezelfde ervaring en komt met een mogelijke verklaring. “De aanvankelijk enkele ‘spookmelding’ tijdens gebruik van de Adaptive Cruise Control, zoals ineens gas loslaten bijvoorbeeld, was eigenlijk al vrij snel verdwenen. De conclusie is dat dit bijna zeker uit de kaartmeldingen vanuit Google Maps moet zijn gekomen. Op de zeldzame plekken waar het eerst nog gebeurde is dit nu niet meer het geval. Lang leve de updates.” 

Storingen en irritaties 
Een opvallend vaak gehoorde klacht heeft betrekking op het gaspedaal. “Ik merkte al snel op wat ik meer heb gelezen”, schrijft één van de ervaringsdeskundigen. “Een vreemde klik of vertraging in het stroompedaal. Voelde eerst wat vreemd, maar hoort blijkbaar bij de auto.” Ook een andere rijder valt het op. “Vreemde tik in gaspedaal op moment dat de auto schakelt tussen ‘gas geven’ en regenereren.” Een rijder die sowieso wat minder over zijn elektrische Renault te spreken is omschrijft het als volgt. “Er zit een tik in het gaspedaal als je van gasgeven naar regeneratie gaat. Iedere keer, dus zeker als je op snelheid bent en je gaat van gas naar regeneratie: tik, tik, tik. Als je ermee naar de garage gaat dan zeggen ze: dat is een producteigenschap, en ze lachen je nog net niet uit.” 
De rijder die dit fenomeen hierboven kort beschreef kreeg ook te maken met ‘echte’ storingen. “Inmiddels de 10.000 km gepasseerd. Meerdere keren bij de Renaultdealer teruggeweest met wel erg veel softwareproblemen. Eén softwareprobleem zorgde ervoor dat de verlichting aan de voorzijde niet meer functioneerde, waardoor ik de auto niet meer kon gebruiken. De volgende ochtend was deze storing weer verdwenen, zodat de dealer er ook niets mee kon, heel frustrerend dit soort foutjes.” 
Een andere eigenaar meldt een hardwareprobleem. “Na omstreeks achtduizend kilometer was er ineens een apart knakkend geluid hoorbaar bij sterk insturen op lage snelheid. Niks dramatisch, maar wel irritant. De dealer hoorde het ook duidelijk en kon het inmiddels matchen met een in de Renault Service-database aanwezige melding, met bijbehorend geluidsbestand. Ik was niet de eerste dus. Iets bij de schokbreker, en het onderdeel werd na binnenkomst meteen vervangen. Opgelost.” 
 
De rijder van een EV60 130 pk heeft problemen met een aantal knoppen. “In de zomer viel het me al op dat de airco pas uitging als ik drie keer op het knopje ‘AC’ gedrukt had. Nu is het een virtueel knopje op het scherm en ging ik ervan uit dat het daaraan lag, maar nu het kouder wordt heb ik het ook met de stuurverwarming. Dat is in principe ook zo’n virtueel knopje, maar je kunt een fysieke knop op het stuur als ‘favoriet’ programmeren en dat heb ik dus met de stuurverwarming gedaan. Ook deze knop moet ik vrijwel altijd drie keer bedienen voordat de stuurverwarming inschakelt. Irritant.” Iets soortgelijks geldt voor de cruise control. “De Set/Reset-knop leidt een heel eigen leven. Als je de cruise control gebruikt en je wilt een snelheid instellen (Set), gaat dat meestal goed. Maar zo nu en dan verzint de auto een eigen snelheid. Soms de geldende maximumsnelheid, soms ook de topsnelheid van de auto (150 km/u).” Een oplossing is nog niet in zicht. “De dealer herkent dit probleem niet en geeft aan dat er geen update o.i.d. beschikbaar is.” 
Gebruikers ervaren hun elektrische Renault Megane overwegend als zeer positief. Ten opzichte van de ‘gangbare’ Megane lijkt de auto ruimer voor passagiers en bagage, wel is de voetenruimte achterin beperkt en heeft de kofferbak een vrij forse tildrempel. Over de bediening en het nieuwe infotainmentsysteem zijn gebruikers buitengewoon lovend en ook het weggedrag van deze Renault valt in de smaak. Dat geldt niet voor de rijhulpsystemen, al lijkt het erop dat deze na systeemupdates beter gaan functioneren. Het zijn veelbelovende signalen voor de elektrische toekomst van het merk, met onder meer de nieuwe Scenic en aanstaande 5 en Twingo. 



Bron: AutoWeek