Deze Renaults Trafic en Master zijn een rebadge zonder rebadge

Deze Renaults Trafic en Master zijn een rebadge zonder rebadge

In bestelautoland is er bijna geen auto te vinden die niet over meerdere merken wordt uitgesmeerd, en dat geldt ook voor de Renaults Trafic (middelgroot) en Master (groot). Die zijn er ook als Nissan Primastar en Nissan Interstar, al zien we die varianten in Nederland maar mondjesmaat rijden. Voorheen waren beide modellen er ook nog als Opel, waar de Trafic als Vivaro en de Master als Movano op de prijslijst stond. Sinds Opel door PSA en later Stellantis is opgenomen, komen de bussen van het Duitse merk echter uit de stal van die andere Franse merken. Renault doet het sindsdien met een bedrijfsauto-partner minder, maar toch is er nog een fabrikant die de Trafic en de (nieuwe!) Master voert. Die fabrikant heet… Renault Trucks, en heeft aanzienlijk minder met Renault van doen dan Nissan.
Ja, dat lees je goed. Autoland telt twee Renaults, Renault Group en Renault Trucks. Die twee hebben eigenlijk niets meer met elkaar te maken. Renault Group is het bedrijf dat ons de personenauto’s brengt, Renault Trucks houdt zich, de naam zegt het al, vooral bezig met vrachtwagens.
Van origine horen de twee Renaults natuurlijk bij elkaar, maar sinds 2001 is Renault Trucks onderdeel van de Volvo Group. Om het verwarrende verhaal compleet te maken: Volvo Group heeft buiten de naam en een stukje historie weer helemaal niets te maken met het Volvo Cars dat ons de personenauto’s brengt. Schrijf rustig mee: bij de Volvo’s is ‘Volvo Group’ verantwoordelijk voor de bedrijfsauto’s, bij de beide Renaults is ‘Renault Group’ de partij die de vrachtwagens bouwt. En Renault Trucks is onderdeel van Volvo Group. Hebbes?
Voor vrachtwagenbouwers is het wel zo fijn om wagenparkbeheerders van een compleet aanbod te kunnen voorzien, wat verklaart waarom vrachtwagenbouwer MAN de Crafter van zustermerk Volkswagen aanbiedt als MAN TGE. Renault Trucks zocht naar iets soortgelijks en koos de meest logische weg door bij dat andere Renault de Trafic en de Master in te kopen.
Dankzij de ‘busjes’ van Renault Group kan Renault Trucks vrijwel ieder bedrijf een passende vervoersoplossing bieden. 
Waar Mitsubishi nog (minimale) moeite doet om met andere logo’s en camera-afdekkingen een eigen identiteit aan de ingekochte Renaults te hangen, is dat bij Renault Trucks niet nodig. Ook Renault Trucks hanteert immers het bekende wybertje als logo. Het enige verschil tussen een bestelbus van Renault Group en een exemplaar van Renault Trucks, is het rode Renault Trucks-label dat de vrachtwagenbouwer op de voorste portieren, het voorscherm en/of de achterklep plakt. Wel een extra badge dus, maar geen rebadge. En toch ook weer wel.



Bron: AutoWeek