Designreview Renault 5 E-Tech Electric: ‘Sterk design maar wel veel agressiever dan oer-5'

Designreview Renault 5 E-Tech Electric: ‘Sterk design maar wel veel agressiever dan oer-5'

Net als andere merken – zoals Volkswagen met de ID Buzz – gaat Renault voor hun elektrische auto’s de retro-kant op.

Naast de sterk uitgevoerde retro-links valt zijn 19-inch wieldesign op. Niet zozeer de velgmaat, maar ook de rubbermaat van de band is bijzonder.

Vergelijkbaar met de briljante BMW i3 en de grotere broer van de Renault 5, de Megane E-Tech, wordt de 5 geleverd met hoge en smalle banden. Hierdoor krijgt de 5 zijn conceptauto-look zonder te veel op te offeren op het gebied van efficiëntie. Brede banden veroorzaken immers een forse rol- en luchtweerstand.

Sommigen twijfelen of je deze 5 nog wel een kleine auto kunt noemen. De moderne 911 naast zijn oudere, kleine broertje wordt in dat licht vaak gebruikt om de groei van auto’s te illustreren.

Gezien de 50 jaar die zit tussen de eerste en de huidige 5, is de extra lengtetoename van 414 mm heel redelijk. Om die groei in perspectief te zetten: de Volkswagen Polo is in een korter tijdsbestek 541 mm groter geworden.
Tevens is de context van de maatvergroting en het refereren aan autobesitas wat oneerlijk. Het respectievelijke compacte formaat van de 5 – vergeleken met moderne compacte auto’s – samen met klantwensen en de ontegenzeggelijke functionele verbeteringen van een ruimer koetswerk, maken de toegenomen omvang ten opzichte van de originele 5 logisch.
Bovendien neemt proportioneel de overhang aan de voorzijde het grootste deel van die toename (+250 mm) voor zijn rekening. En niet omdat de designers die daar zo graag wilden, maar vanwege de veiligheidsvoorschriften. De toename van de wielbasis (+121 mm) is waarschijnlijk een combinatie van publieke verwachtingen over de binnenruimte en de noodzakelijke ruimte voor batterijcapaciteit. De overige 47 mm zijn een welkome aanvulling op de bagageruimte en helpen het ontwerp in balans te brengen.
In huidige context ook nieuwe 5 een kleine auto
In de huidige autocontext is de 5 een kleine auto. De continue groei van auto’s zullen we niet zomaar verliezen – ruimte verslindende veiligheidssystemen, batterijpakketten, autonome systemen: ze moeten allemaal een plek krijgen.
De verandering in de houding, de attitude, tussen de oude en nieuwe 5 is wel een punt van belang. De taillelijn en dakhoeken, details, jewellery en algehele uitstraling geven de nieuwe 5 een agressieve persoonlijkheid. Het eenvoudige, toegankelijke, vriendelijke en Franse karakter van de klassieke 5 – zo goed getekend door Marcello Gandini – is echt verdwenen.
De eerste Renault 5, en diens opvolger, de Supercinq.

Duidelijk is dat de originele 5 Turbo de inspiratiebron was. Wellicht komt er nog een mildere, normale variant aan? De Turbo-carrosserie-thema’s zijn met mistlampen en spoilers in ieder geval overgezet.

Het karakter van de 5 is daarmee heel anders geworden dan voorheen. De kentering is ongetwijfeld bedoeld om een ander publiek aan te spreken: een persoonsverandering om aan de populaire ‘agressieve’ trend te voldoen. Ergens is dat jammer. De originele Twingo was een enorm succes ondanks – of juist zelfs dankzij – zijn benaderbare, zeg maar gerust aaibare exterieurontwerp.

De nieuwe R5 is desondanks wel sterk designwerk. Met goed uitgebalanceerde proporties en sterke vertalingen van karakteristieke elementen naar het heden. Bien fait!



Bron: AutoWeek