De Renault 19 Chamade valt eindelijk écht op – In het Wild

De Renault 19 Chamade valt eindelijk écht op - In het Wild

De Renault 19 Chamade valt niet in de laatste plaats tegenwoordig erg op omdat de sedan in de compacte middenklasse een fenomeen uit het verleden is. Ook de Renault 19 in zijn geheel komt inmiddels behoorlijk duidelijk uit andere tijden. We vonden het ruim twee jaar geleden dan ook al een In het Wild-waardige auto. Toen stonden we stil bij een door AutoWeek-forumlid HarmenA gespotte 19 hatchback. Nu is hij een Chamade tegen het lijf gelopen en die is nog een stukje zeldzamer.
Niet alleen zie je zo’n vierdeurs minder vaak dan de drie- of vijfdeurs 19’s, het is zoals zijn naam verraadt ook nog eens een behoorlijk oud exemplaar. Deze komt uit 1990 en is dus ook nog eens vijf jaar ouder dan de 19 die eerder in deze rubriek verscheen, bovendien verdween de naam Chamade na 1992. Ze kunnen overigens nóg ouder zijn; de 19 verscheen immers al in 1988 en blies dus vorig jaar alweer 35 kaarsjes uit. Smaken verschillen, maar de tijd staat de hatchback toch wat beter dan de 19 Chamade. Met zijn rechttoe-rechtaan kontje dat er een beetje achteraan hangt is het goed te zien dat de auto in de basis toch vooral als hatchback bedoeld was. Opvallen was doorgaans nooit echt het echt doel als je voor een 19 ging en zeker niet met de 19 Chamade, maar nu is die juist vanwege zijn zeldzaamheid lekker opvallend.

Of de eigenaar zich ervan bewust is dat hij of zij een inmiddels toch redelijk bijzondere verschijning rijdt? Het zou zomaar kunnen. Begin deze maand is de auto namelijk door de huidige eigenaar gekocht en je moet toch haast wel een beetje een zwak hebben voor de 19 of voor oude Renaults in het algemeen als je die keuze anno 2024 maakt. De auto maakt in elk geval nog best een frisse indruk voor zijn leeftijd, al ontbreekt wel de tankklep en staat hij op niet geheel complete en ook niet originele wielen. Maar hé, daar doen we verder niet moeilijk over, want het is allang leuk om weer eens zo’n Chamade te zien.



Bron: AutoWeek