In de tijd dat zogenoemde ludospaces niet aan te slepen waren, was Renault met de Kangoo een serieuze speler. De besteller waar ook uiterst praktische personenversies in diverse configuraties van bestonden werd in 1997 geïntroduceerd, een jaar nadat de Peugeot Partner en diens tweelingzusje Citroën Berlingo op de markt verscheen. De eerste generatie Kangoo – waar ook een Kubistar geheten variant van Nissan werd kwam – zag naast in het Franse Maubeuge ook in Argentinië, Marokko en Maleisië in elkaar gezet.
Het is de fabriek in thuisland Frankrijk dat onlangs zijn vier miljoenste Kangoo heeft gebouwd. Uiteraard is dat een exemplaar van de huidige derde generatie. Overigens bestaat daar ook een versie van Nissan van, al heet die nu geen Kubistar maar Townstar. Meer leuke weetjes: in Maubeuge produceerde Renault eerder onder meer de 12, de 18, de Fuego en de 21. Tegenwoordig rolt er elke 90 seconden een nieuwe Kangoo van de band. In 2002 zag de miljoenste Kangoo in Frankrijk het levenslicht, vijf jaar later stond de productieteller al op twee miljoen exemplaren. En wist je dat modelnaam Kangoo afgeleid is van kangoeroe omdat die hupsende buideldieren ‘wendbaar, energiek, ritmisch en praktisch (buidel!) zijn’. Vind je de Kangoo een vrolijk ding? Dan ben je niet de enige. In Japan is de praktische Fransman inmiddels zelfs een heuse cultauto. Jaarlijks verzamelen zich zelfs duizenden Kangoo-eigenaren met hun ludospace rond Mount Fuji.
Bron: AutoWeek