Om te beginnen rijst de vraag of veel diesels sneuvelen op de uitstoottest. Thérèse de Vroomen, woordvoerder van de RDW, meldt desgevraagd dat de aantallen wat haar betreft meevallen: “Sinds 1 januari 2023 tot april dit jaar is 5,9 procent van de diesels afgekeurd bij de uitstoottest. Het betreft zowel voertuigen die na de meting alsnog zijn gerepareerd als dieselauto’s die vervolgens van de weg zijn verdwenen.”
De RDW ervaart in de praktijk weinig problemen bij de uitvoering van de uitstoottest en bij de controle daarop. “Tijdens de steekproef voeren we onder meer de deeltjestest opnieuw uit. Het resultaat daarvan gebruikt de steekproefcontroleur om de keuring te beoordelen. In de praktijk zien we dat dit geen grote discussies oplevert.”
Kilometerstand bepalend
Mark van Abeelen is samen met zijn broer eigenaar van vier onafhankelijke keuringsstations in Noord-Brabant. Hij heeft naar eigen zeggen een aardig beeld van de uitstoottest. “Wij houden van elke gekeurde auto het merk, type en het bouwjaar nauwgezet bij.” Hij constateert weinig verrassend dat de leeftijd nadrukkelijk een rol speelt bij de uitkomst van de uitstoottest. “De kans op afkeur loopt met het stijgen van de leeftijd sterk op”, klinkt het stellig. “Bij modellen van vier jaar en jonger werd slechts één op de vijftig auto’s afgekeurd op te hoge deeltjesuitstoot. Vanaf de leeftijd van tien jaar was dit al één op de vier en vanaf de leeftijd van zeventien jaar de helft.” De kilometerstand speelt eveneens een rol. “Tot 50.000 km werd minder dan een procent van de diesels afgekeurd. Tot 150.000 km bleef het afkeurpercentage keurig onder de tien procent, maar boven de 250.000 km steeg dat naar meer dan 25 procent.”
Derde afgekeurd bij deze merken
Van Abeelen meldt dat Renault in 2023 het beste jongetje van de klas was. “Van de 431 geteste diesel-Renaults kwam 97 procent probleemloos door de deeltjesmeting. Bij Seat, Fiat en Alfa Romeo werd juist ongeveer een derde afgekeurd op de deeltjesuitstoot.” Bij de meting zelf plaatst hij wel een kanttekening. “Het blijkt dat diesels niet onder alle omstandigheden hetzelfde aantal deeltjes uitstoten. Dat maakt de meting moeilijk reproduceerbaar. Soms wordt een diesel afgekeurd terwijl hij bij de steekproef voldoende presteert of andersom. Dat is lastig voor de klant, lastig voor de keurmeester en lastig voor de steekproefcontroleur.”
Slechtste auto was een elf jaar oude Volvo
De slechtste auto tot nu toe was een elf jaar oude Volvo met 3,5 ton op de teller. Mark van Abeelen: “Die was goed voor 42.500.000 deeltjes per kubieke centimeter. Dat is 180.000 keer meer dan het gemiddelde van de beste tien procent van de geteste Volvo’s.”
Bron: AutoWeek