Top 20-auto’s uitgelicht: de Renault Clio tot nu toe

Top 20-auto’s uitgelicht: de Renault Clio tot nu toe

De huidige, vijfde generatie Renault Clio maakt zijn opwachting in 2019. Qua vormgeving is het een duidelijke evolutie van zijn voorganger, maar geen deel is uitwisselbaar. Ook het interieur is compleet nieuw, met veel mooiere materialen en een nieuw infotainmentsysteem. Wie een Clio met meer ruimte wil, kan niet langer opteren voor een Estate, maar zal moeten uitwijken naar een Captur. In 2023 gaat de Clio opnieuw op de schop, dit keer veel rigoureuzer. Een nieuwe, scherper getekende neus brengt hem in lijn met de nieuwste Renaults als de Scenic en Rafale. 
Renault Clio voor de facelift.

Renault Clio na de facelift
Zo onderscheidt de Clio zich 
In eerste instantie onderscheidt de Clio zich door vooral sterk op zijn monsterlijk succesvolle voorganger te lijken. Het nadeel is dat de concurrentie niet heeft stilgezeten en ook een aantal frisse modellen heeft gelanceerd, zoals de Peugeot 208. Ten opzichte van die en andere Stellantis-auto’s in dit segment schermt de Renault wel met meer ruimte voor zowel passagiers als bagage. Ook de interieurmaterialen zijn zodanig mooi dat ze kunnen wedijveren met de beste modellen in zijn klasse. 
In technisch opzicht is vooral de Clio E-Tech Hybrid 140 een eigenzinnig ding. De basis van deze aandrijflijn wordt gevormd door een atmosferische 1,6-liter benzinemotor met 94 pk, die via een vierversnellingsbak zonder koppeling de voorwielen aandrijft. Deze motor wordt ondersteund door een 49 pk sterke elektromotor, die op zijn beurt een eigen tweeversnellingsbak heeft. Ingenieus en in de praktijk ook zuinig, maar vanwege het grote aantal factoren die de aandrijving bepalen, ervaar je als rijder soms wat afstand van de techniek. 

Clio middenmoter in tests 
De huidige Renault Clio heeft grote schoenen te vullen, want de voorgaande generatie is met afstand de succesvolste Clio in ons land geweest. In dat licht bezien is het een hard gelag dat de gloednieuwe Renault het in de eerste multitest niet kan winnen van de Volkswagen Polo en Ford Fiesta, al laat hij de Nissan Micra achter zich. Inderdaad, een auto die zijn basis met de vorige Clio deelt. Niet dat het allemaal kommer en kwel is, integendeel. We concluderen: “De vijfde Clio is een goede auto, die meer dan voorheen mikt op comfort en ruimte, zonder dat het onderstel daar slechter van wordt.” 
Ook in een multitest tegen de Opel Corsa, Peugeot 208, Seat Ibiza en Citroën C3 eindigt de Renault precies middenin. Het is de aandrijflijn met 1,0-liter TCe die roet in het eten gooit. “De motor is wat bokkig onderin en versnelt dan opeens fors. Ja, hij doet het beter dan de oude 900 cc driecilinder met turbo van de vorige Clio, waar de turbo er nog abrupter in kwam, maar echt overtuigen doet de krachtbron niet in dit gezelschap. Dat geldt ook voor de wat hakerige versnellingsbak.” Daardoor laat hij kostbare punten liggen ten gunste van de Corsa en Ibiza. 
Dat de Renault ook kan winnen, bewijst hij tegenover de Toyota Yaris en Honda Jazz, allebei hybride tegenstrevers. Ook de Clio heeft de 140 pk hybride aandrijflijn. “De Renault Clio heeft wel 25 tot 30 pk meer en dat is erg fijn”, vinden we. “De auto rijdt vervolgens ook het prettigst en ziet er goed uit. Daarmee scoort hij genoeg punten om te winnen.” 

Rijders zijn positief 
Rijders die voor een Clio hebben gekozen, zijn daar overwegend erg tevreden mee. We analyseren negentien gebruikersreviews op deze website en lezen daarin maar weinig opvallende zaken. Het opvallendste daarbij is dat de hybride aandrijflijn niet iedereen weet te overtuigen, al vindt niet iedereen de specifieke eigenschappen van dit ingenieuze systeem hinderlijk. Ook blijft het multimediasysteem bij sommige gebruikers ‘hangen’, wat op te lossen is door de auto te herstarten. 
Daar staat tegenover dat het systeem eenvoudig en vlot werkt en volgens gebruikers goed naar eigen wens is in te stellen. Eveneens positief zijn rijders over het geluidscomfort van de Clio, die ze als opvallend stil beschrijven. Tel daarbij het als goed ervaren zitcomfort op en je weet dat deze Renault zich ontpopt als een prima reisauto.  

Conclusie Renault Clio 
Het succes van de Renault Clio komt niet uit de lucht vallen. De vijfde generatie blijkt een uitgebalanceerd model, dat goed rijdt, een fraai interieur heeft, voldoende ruimte biedt en een over het algemeen goed werkend infotainmentsysteem heeft. Tegelijkertijd is er weinig waarmee de Clio zich echt onderscheidt, wat we zowel in tests als in de verkoopcijfers terugzien. In de top-20 van 2024 moet hij immers de Toyota Yaris, Peugeot 208 en Volkswagen Polo voor zich dulden. 
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!



Bron: AutoWeek