Test: Renault Rafale E-Tech 4×4 PHEV 300 – Zo was het niet bedoeld….

Test: Renault Rafale E-Tech 4x4 PHEV 300 - Zo was het niet bedoeld....

Alpine, dat is toch dat merk van kleine, lichte sportauto’s? Zeg maar wat de Rafale PHEV 300 precies niet is?
Tja, als we naast de nieuwe E-Tech 4×4 PHEV 300-versie van de Renault Rafale staan, kunnen we toch niet anders dan denken dat Jean Rédélé het zo niet bedoeld kan hebben. Hij stichtte Alpine met de nadrukkelijke bedoeling sportauto’s te bouwen voor op de (smalle) openbare (berg)wegen. De naam van het merk verwijst er zelfs naar en de A110 is in dat opzicht een perfecte moderne interpretatie van dat gedachtegoed. En heel wat anders dan de nieuwe Renault Rafale plug-in hybride. Dat is een twee ton zware, grote en brede SUV. Toch zet Renault vol in op de connectie met het legendarische sportwagenmerkje. Waar de reguliere Rafale er is als Techno en Esprit Alpine, begint de PHEV pas bij die laatste. En speciaal voor de topmotorisering is er een nieuw uitrustingsniveau dat nog een stapje verder gaat: Atelier Alpine.
Sportief sfeertje aan boord van de Renault Rafale E-Tech 4×4 PHEV 300.
Rijdt de Rafale E-Tech 4×4 PHEV 300 dan nog een beetje als een Alpine?
Beide versies van de Renault Rafale E-Tech 4×4 PHEV 300 krijgen een eigen onderstelafstemming met aangepaste veren, dempers en anti-rollbars om de 250 kilo extra massa ten opzichte van de normale hybrid te kunnen opvangen. De Atelier Alpine gaat verder met adaptieve dempers die daarbij ook nog eens worden aangestuurd door een camera achter de voorruit. Daarmee kan de auto het wegdek lezen en de demping preventief aanpassen. Ziet de auto bijvoorbeeld een drempel of een forse kuil, dan wordt de demping tijdelijk softer om de klap met minder ongemak voor de inzittenden te kunnen verwerken. Renault beweert dat Alpine er drie jaar aan gesleuteld heeft en dat het echt een sportieve auto is. Toch rijdt de auto in eerste instantie vooral heel comfortabel. Dat gezegf hebbende, de enorme SUV valt niet door de mand als we op de Col de Vence het tempo opvoeren. Ondanks het comfort, ligt de koets mooi vlak en de grip die de SportContact 7-banden bieden is behoorlijk overdadig. Je kunt de auto, zeker gezien z’n formaat, verrassend hard een bocht in laten lopen zonder dat het misgaat. Dat is het voordeel van de standaard aanwezige vierwielbesturing, al maakt die de communicatie tussen auto en bestuurder wel wat vaag. En je blijft je altijd wel bewust van het formaat en het gewicht van de auto. Enerzijds doordat je via de pedalen de elektronica regelmatig wat voelt bijregelen en anderzijds omdat de Rafale op dit soort wegen vrijwel de hele rijstrook in beslag neemt. Wat dat betreft is dit zeker geen Alpine, want je bouwt veel meer marge in dan je in een A110 zou doen op dit soort wegen. Tegelijkertijd is het ook wel fijn om te zien dat het niet alléén maar marketing is en dat er daadwerkelijk tijd in het onderstel is gaan zitten om het sportiever te maken, zonder in te boeten op comfort.
Enorme wielen onder de Renault Rafale E-Tech 4×4 PHEV 300, toch is hij erg comfortabel.
Hoe is de aandrijflijn van de Renault Rafale E-Tech 4×4 PHEV 300?
De basis van de Renault Rafale E-Tech 4×4 PHEV 300 is hetzelfde als de bekende E-Tech Hybrid 200. Dus een 1,2-liter driecilinder verbrandingsmotor met een koppelingsloze vierbak en een 70 pk elektromotor met een eigen tweebak op de vooras. Die elektromotor is ongewijzigd, de 1.2 krijgt door een nieuwe turbo iets meer pit, de maximale waarden stijgen van 130 pk en 205 Nm naar 150 pk en 230 Nm. Het schakelen van de vierversnellingsbak gaat nog altijd door de ondersteuning van een 34 pk elektromotor, die tevens als generator dient. In het midden van de wagenbodem ligt voortaan een 22 kWh batterij en op de achteras zit nog een extra elektromotor van 136 pk. Daarmee kan de Rafale PHEV dik 100 kilometer elektrisch rijden en het maximale systeem vermogen komt op 300 pk. Wat wel jammer is: laden gaat op een enkele fase. Renault zegt dat je met 7,4 kW de batterij in drie uur weer vol hebt, maar dan moet je wel een 32 Ampère aansluiting hebben en die zijn in ons land vrij zeldzaam. In de praktijk zullen Nederlandse klanten dus met 3,7 kW laden en dan duurt het dus bijna een volle werkdag om de batterij weer vol te krijgen. Maar goed, je hebt een vrij riante elektrische actieradius van zeker 80 kilometer in de praktijk, dus een volle batterij is minder vaak noodzaak.
Het laden van de Renault Rafale E-Tech 4×4 PHEV 300 gaat met maximaal 7,4 kW, dat valt tegen.
Wat kost de Renault Rafale E-Tech 4×4 PHEV 300?
Renault voegt met de nieuwe Atelier Alpine versie en de sterkere E-Tech 4×4 PHEV 300 aandrijflijn een overtuigende topversie toe aan het gamma van de Rafale. Maar: de topversie heeft ook een top-prijskaartje. De E-Tech 4×4 PHEV 300 is er vanaf € 55.290 en de Atelier Alpine komt exclusief opties al op € 59.790. Daardoor begeeft de Rafale zich in wat hogere kringen en daar is de concurrentie groot. Bovendien is een niet-premium logo altijd lastiger te verkopen voor dit soort geld, vraag maar aan DS. Dat neemt niet weg dat de Rafale in positieve zin verrast, zelfs al kan Jean Rédélé het echt niet zo hebben bedoeld.



Bron: AutoWeek