Waarom dat dikke uiterlijk?
Weinig werklieden en kleine zelfstandigen zullen ooit omkijken als ze hun bestelbus verlaten, maar de nieuwe Renault Master is ontegenzeggelijk een aantrekkelijk vervoermiddel. Dat geldt niet alleen voor de mooi vormgegeven grille, de stoere bumperpartij en de afgeronde hoeken, want ook het interieur met zijn S-vormige dashboard is prachtig vormgegeven. Vorm volgt functie was tot nu toe het adagium in dit segment, maar met de Master is Renault hier deels van afgestapt.
Hoe zit de nieuwe Master?
Hoe mooi vormgegeven ook: als bijrijder heb je het nog steeds niet breed in de Master. Letterlijk in elk geval, want op de voorbank zit je in het midden compleet klem tegen het dashboard. Dat wordt op de terugweg dus het strafbankje voor de bouwvakker die per ongeluk zijn hamer van drie hoog heeft laten vallen: opgevouwen naar huis met je knieën onder de versnellingspook. Ook de andere bijrijder bij het raam heeft geen enkele mogelijkheid om zijn stoel te verstellen. Je kunt de middelste stoel dan ook beter gebruiken als vlakke tafel of bureau door de leuning om te klappen.
Maar hoe zit het met de ruimte?
De keuze van Renault om de ruimte voorin op te offeren ten gunste van meer laadruimte is begrijpelijk. In dit segment draait het vooral om zoveel mogelijk kubieke meters tegen een zo laag mogelijke prijs. Dat is ook hier gelukt. Het (in Nederland standaard geïsoleerde) tussenschot tussen inzittenden en laadruim is volledig recht, wat handig is voor de betimmering van de bagageruimte en het vervoeren van lading. De laadruimte van de Master is met tien centimeter gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en ook kan de zijdeur vier centimeter verder worden geopend.
En is hij zuinig? En elektrisch?
Het verbruik is belangrijk en dat is een van de redenen dat Renault heeft gekozen voor dit Aerovan-design. Door het inkorten van de motorkap, het afronden van de hoeken, de spiegels te stroomlijnen en de achterkant smaller te maken, is het brandstofverbruik met 27 procent verlaagd. En niet alleen het brandstofverbruik is verbeterd, ook de elektrische versies komen een stuk verder dankzij de gunstige stroomlijn. Hoewel de dieselmotor blijft bestaan, zijn er nu namelijk ook elektrische varianten met een actieradius van maximaal 460 kilometer. En dan begint het ergens op te lijken.
Hoe rijdt de elektrische Master?
Qua rijden overtuigen de elektrische versies in elk geval. Het enige wat ons opvalt zijn de licht gierende geluiden van de aandrijving. Doordat het geluid steeds hoger wordt, krijg je aanvankelijk steeds de neiging om over te schakelen naar een volgende versnelling, wat uiteraard overbodig is in een elektrische variant. Verder rijdt de auto voorbeeldig. Remmen, accelereren en sturen voelen bijna luxueus aan en ook het dashboard en de bedieningsknoppen lijken in niets op de werkpaarden van weleer. In het dashboard zorgen diverse opbergvakken voor in totaal 135 liter opbergruimte.
Typisch bedrijfsauto of toch een beetje als een personenauto?
Wel heb je zonder belading nog altijd het gevoel in een minder moderne bestelbus te rijden. Dat komt niet alleen door de lege laadruimte die geluiden de cabine binnen-echoot, maar ook doordat de vering dan wel wat stug aanvoelt. Iets wat de Master gemeen heeft met andere bestelbussen overigens. Snelladen kan tot 130 kW, dan heb je na een half uur al voor zo’n 250 kilometer extra rijbereik erbij. Bij thuisladen met 22 kW krijg je een tot tien procent van zijn capaciteit gezakte accu in vier uur weer op honderd procent. Dat is minder snel dan de oude vertrouwde dieselversies, maar niet elke bestelbus wordt dagelijks ingezet als kilometervreter.
Hoeveel varianten zijn er?
De Master is ook een echte multitool, want Renault kan dit model af fabriek leveren met maar liefst veertig carrosserievarianten. Daarbij varieert het laadvolume tussen de 11 en 22 kubieke meters en het maximale laadvermogen is 4.000 kilo. Omdat jouw Master waarschijnlijk nog dit jaar op kenteken kan worden gezet, vermijd je met de dieselvarianten de bpm-toeslag die vanaf 1 januari wordt ingevoerd. Ook word je dan tot 2028 toegelaten in steden met zero-emissiezones.
De hoeveelste generatie Master is dit?
De Renault Master is al veertig jaar een succesverhaal. Sinds 1980 is het model al op de markt en er zijn al meer dan drie miljoen Masters verkocht in 58 landen. Deze bedrijfs-Renault is dan ook marktleider in Europa en Azië. Zelfs vorig jaar nog, toen het nieuwe model al was aangekondigd, werden er wereldwijd nog 125.000 exemplaren verkocht. Daarvan was ‘slechts’ twee procent puur elektrisch, maar dat kwam ook door de beperkte actieradius. Opvallend genoeg is het pas de vierde generatie van de bestelbus. Dat komt doordat bestelwagens lang niet zo vaak worden vervangen als personenauto’s. De vorige generatie Master dateert dan ook alweer van 2010. Mede door die lange levensduur is Renault met zijn nieuwe generatie Master direct de maatstaf in zijn klasse. De concurrentie kan eigenlijk alleen maar het voorbeeld van de Fransen volgen. Niet alleen als het gaat om de aerodynamica, maar ook om de toegenomen leefbaarheid aan boord. Tenzij jij diegene bent die vlak voor de terugreis per ongeluk zijn hamer heeft laten vallen…
Bron: AutoWeek