Ah, daar is de nieuwe Renault 5 dan eindelijk!
Ja het doek ging al begin 2021 van de nieuwe 5, maar besef wel dat dat nog maar een conceptcar was. Het waren de extreem positieve reacties waardoor Renault besloot hem zo ongewijzigd mogelijk in productie te nemen. En dan is krap 4 jaar nog best snel. Helemaal omdat de auto staat op een nieuw elektrisch platform. Dit is niet bepaald een Clio met een iets andere koets, maar een volledig nieuwe EV.
De mistlampen verwijzen naar de 5 Turbo.
Een lekker betaalbaar, want minder dan 25.000 euro! Toch?
Mja nou… Dat heeft Renault inderdaad beloofd, en dat gaat ook gebeuren. Maar enkel als de kale vanafprijs voor de kaalste versie met de kleine 40 kWh accu en 90 pk aan vermogen. En die versie komt ook pas in de lente van 2025. Nu moeten we het doen met de 150 pk versie met een 50 kWh accu. En die kost minimaal 33.000 euro. Maar nog voor het einde van dit jaar komt daar een 120 pk versie bij. Met de kleinere accu én Sepp-subsidie kan je die ook onder de 25.000 krijgen.
Dan klinkt die Renault 5 niet als een budget auto…
Nee. Maar dat is de 5 dan ook niet. Helemaal niet zelfs. Zo oogt hij niet, zo voelt hij niet en zo rijdt hij al helemaal niet. Want verdraaid nog aan toe zeg, wat is dit een leuke auto. Echt fabelachtig leuk. En dit is tegenwoordig zo uitzonderlijk dat dit het benoemen waard is voordat we alle droge specificaties opsommen. Renault heeft zo’n ontzettend goede auto van de nieuwe 5 gemaakt. En vooral omdat hij opvallend comfortabel is, maar toch zo leuk om te rijden. Een Megane E-tech is bijvoorbeeld als dynamisch model op de markt gezet, en daardoor ook wel aan de stugge kant. Maar deze 5 rijdt leuker én is zachter. De neus duikt gretig naar binnen, de achterkant volgt. En omdat er vrij veel beweging in de zachte koets zit, voel je alles perfect. Het gewicht helpt. De auto weegt 1.450 kilo en dat is vrij veel voor een compacte auto, maar zeker niet voor een EV. Ondertussen heeft hij wel 150 pk en dat maakt hem snel zat. De gasrespons is uitstekend en Renault heeft er zaak van gemaakt dat het remmen feilloos overgaat in het regenereren en andersom. Het is ondanks zijn dynamische rijgedrag geen sportwagen, althans dat pretendeert hij niet te zijn. Maar je rijd hem op deze bochtige wegen al wel snel zo. De gasrespons is natuurlijk en ook weer niet té direct en de lastwisselingen voelen soepel en ongeforceerd. Hij heeft met 195/55R18 opvallende smalle banden en grote wangen gezien zijn wielmaat, een beetje zoals de BMW i3 dat had. De tractie lijdt daar iets onder, bijvoorbeeld bij het uitaccelereren van een bocht of vol gas wegrijden bij een tolpoort. Maar verder is de auto niet overdreven onderstuurd. Het onderstel is dan ook extreem volwassen voor dit segment. Het platform is nieuw, en wordt straks ook voor de nieuwe Renault 4 gebruikt. Maar de voorwielophanging komt van de Captur en de achterwielophanging van de Dacia Duster 4×4. Dat laatste is een multilink systeem wat je zelden ziet op zulke compacte auto’s. Het resultaat is geweldig en eigenlijk beter dan we hadden durven hopen.
Dat klinkt wel erg positief…
Oké zuurpruim, dan gaan we ook klagen. De auto is compact, korter dan de Clio en Zoe. Aan de binnenkant betaal je de prijs voor zijn formaat. De achterbank is echt bizar krap en niet geschikt voor volwassenen. Een groot verschil met de Clio maar ook met de Zoe. En wel een probleem als hij ook moet dienen als gezinsauto. Kleine kinderen passen er wel, maar een kinderstoel wordt ook al veel gedoe. De kofferbak is met 327 liter nog redelijk, al kom je maar tot zo’n 270 liter als je de hoedenplank naar beneden laat. Ook is de tildrempel aan de forse kant, net als in de Clio trouwens. Onder de laadvloer nog een vakje waar de laadkabel net in past. Fijn, want in de neus is er helaas geen frunk te bekennen.
Achterin is het erg krap.
Aha! Een voorin zeker simpel van opzet.
Nee, dat niet. Zeker niet. Dit is natuurlijk een rijk aangeklede auto, maar hij ziet er superleuk en toch ook modern uit. Zo is het plafond in blokjes motief uitgevoerd net als toen, en de extra steun aan de zijkant van de stoelen doet eveneens denken aan de R5 Turbo. Maar we vinden ook twee digitale schermen, waarvan die in het midden een prettig werkend touchscreen is met goede software van Google. Extra punten voor Renault omdat ze de klimaatcontrole in een apart knoppenkluster hebben geplaatst. Voor je neus oogt het bekend voor berijders van de huidige Megane en Scenic, met eenzelfde stuur voor je neus. Helaas ook met dezelfde hendel voor de versnellingskeus. Deze is onlogisch hoog geplaatst en ook nog eens onprettig in de bediening. De rest van de ergonomie is gelukkig dik in orde. De Iconic Cinq krijgt standaard grotendeels gele bekleding, terwijl de Techno veel blauwe accenten meekrijgt.
Een fijne moderne cockpit, met veel retro-elementen.
Nog dingen die ik moet weten over de nieuwe Renault 5?
Zoals gemeld is de 5 voorlopig alleen met 50 kWh te krijgen, later volgt een 40 kWh-versie. Het snelladen gaat met een redelijk 100 kW voor de topversie en met 80 kW voor de kleinere accu. Houd er rekening mee dat de toekomstige goedkope versies standaard geen snellader krijgen. Op elektrisch vlak is de nieuwe R5 zijn tijd evengoed ver vooruit, hij kan namelijk ook dienen als thuisbatterij. Vehicle to Grid of V2G voor liefhebbers. De auto kan stroom opslaan en deze op een gunstig moment terugleveren aan je huis of zelfs aan het net. De praktijk is nog wat weerbarstiger omdat netbeheerders in Nederland eigenlijk nog niet klaar zijn voor zo’n auto, en je zal daarbij ook een geschikte laadpaal of wallbox moeten hebben. Renault is flink bezig de noodzakelijke partijen gereed te krijgen en in Nederland moet dit principe live gaan na grote markten als Duitsland en Frankrijk. Als het eenmaal kan is dit een aantrekkelijk aanbod, want thuisbatterijen zijn duur en komen dan niets eens in de buurt van de accucapaciteit van een elektrische auto. Er zitten in verband met de levensduur van de batterij wel beperkingen aan: als er meer dan 40 mWh (megaWattuur, dus 40.000 kWh) door de accu is gegaan, vervalt je garantie. Maar dan moet je wel bizar veel stroom verbruiken thuis.
Een redelijke kofferbak, met wel een hoge tildrempel.
Bron: AutoWeek