Ook al waren cross-overs in 2015 al redelijk ingeburgerd, daar weet Renault dankzij de Captur alles van. Het is bijna alsof Renault de stap naar een hoger segment niet aandurfde, want met de Kadjar pakte het merk minder uit. In plaats daarvan bouwde het de Kadjar op basis van de succesvolle Nissan Qashqai, en je hoefde vanbinnen niet goed te zoeken om Japanse invloeden te zien. Een facelift in 2018 loste dat deels op. Inmiddels behoort de naam Kadjar tot het verleden, in 2022 nam de nu geheel eigen Austral het stokje over. De naam Scenic (nu zonder accentje op de e) prijkt inmiddels op een volledig elektrische cross-over. Niets zo veranderlijk als de autowereld.
De instappers
Bij lancering van de Renault Kadjar liep de toenmalige, derde generatie Scénic op zijn laatste benen. Een facelift in 2013 kon niet verhullen dat de auto van een andere generatie stamde. De Kadjar paste beter in het gamma, wat voor een verklede Nissan best een prestatie is. Ondanks zijn leeftijd spreekt er ook iets vóór deze generatie Scénic. Hij is nog onvervalst praktisch, wat in veel mindere mate geldt voor zijn in 2016 gelanceerde opvolger.
Genoeg over de afkomst van de Kadjar en de bedaagde Scénic, we gaan ontdekken wat deze wetenswaardigheden met de occasionprijs doen. Daarvoor selecteren het introductiejaar van de Kadjar, 2015, en een acceptabele tellerstand tot 150.000 kilometer. Niet geheel onverwacht blijkt de Scénic aanzienlijk voordeliger dan de SUV. Het komt erop neer dat je voor minder dan €10.000,- best veel MPV kan kopen, de voordeligste mag zelfs al mee voor €6.799,-. Oké, de Expression-uitvoering doet niet bepaald luxe aan, maar hij heeft mooi wel cruisecontrol, automatische climatecontrol en zelfs een af-fabriek navigatiesysteem. De momenteel goedkoopste Kadjar kan zich wat betreft uitvoering en kilometerstand goed met deze Scénic meten, maar moet wel €9.990,- opbrengen.
Als het wat meer mag kosten
Als je een Kadjar wilt moet je dus dieper in de buidel tasten, zoveel is duidelijk. Dat buideltasten levert alleen gauw een nieuw dilemma op, want bij een bedrag van €12.000,- doemen de eerste nieuwe Scénics op. Deze in 2016 gelanceerde MPV is weer helemaal bij de tijd en oogt, dankzij zijn standaard 20-inch wielen, in elke uitvoering goed.
Voor €11.950,- stap je al in een nieuwe Scénic met bouwjaar 2017 en 140.000 kilometer, een bedrag dat je ook gemakkelijk uitgeeft aan een twee jaar oudere Kadjar met vergelijkbare kilometerstand. Rond de €13.500,- heb je een ruime keuze uit zowel Kadjars als Scénics en behoort zelfs een Grand Scénic steeds vaker tot de mogelijkheden.
1.3 TCe maakt wereld van verschil
De nieuwe Scénic zet de Kadjar op een achterstand die tot modeljaar 2018 duurt. Dan krijgt de SUV een facelift waarbij het exterieur wordt strakgetrokken en ook het interieur een opfrisbeurt krijgt. De belangrijkste wijziging vindt plaats onder de motorkap, waar de oude 1.2 TCe plaats maakt voor een nieuwe 1.3 TCe. Een veel soepeler functionerend motorblok dat je ook vindt in de Mercedes-Benz A-klasse. Ook de Scénic krijgt deze motor dit jaar ingepast, maar daar maakt het geen deel uit van een facelift.
De facelift en nieuwe motor geven de Kadjar-prijzen opnieuw een impuls. Tot een bedrag van €16.500,- vind je binnen onze criteria slechts een enkele vernieuwde Kadjar 1.3 TCe, terwijl je dan al ruim kunt kiezen uit Scénics met dezelfde motor. Het speelveld is weer gelijk als je het budget met nog eens €1.000 verhoogt. Dat blijft zo tot de jongste exemplaren met de laagste kilometerstanden: die moeten in beide gevallen zo’n 28 mille kosten.
Overwegend kun je stellen dat een gebruikte Renault Kadjar duurder is dan zijn meer flexibele tegenhanger. In de eerste bouwjaren kunnen we dat begrijpen omdat de Scénic waartegen hij het opneemt wat verouderd is, maar als de nieuwe generatie zich meldt wordt de SUV lastiger te verantwoorden. Met de Scénic koop je in feite een veel modernere auto voor, in veel gevallen, minder geld.
Bron: AutoWeek