'Stellantis, Renault en BMW bespreken mogelijke alliantie'

'Stellantis, Renault en BMW bespreken mogelijke alliantie'

Het rommelt in de Europese auto-industrie. De verkopen van nieuwe auto’s blijven achter en ondertussen zijn er ook grote zorgen over hoeveel er nu moet worden ingezet op elektrische auto’s. De verkoop daarvan verloopt immers ook niet zoals veel fabrikanten hadden voorzien en/of waar ze onder druk van de EU op hebben ingezet. Daar komt de concurrentie vanuit China nog bovenop en je hebt de ingrediënten voor een perfecte storm in de Europese auto-industrie. Aandeelhouders hebben er ook minder vertrouwen in, zo bleek eerder deze week wel op de Europese beurzen.
De onrust lijkt een voedingsbodem voor een mega-samenwerking, want samen sta je sterker, toch? Een fusie is voorlopig nog een te stevige term, maar er is volgens Il Sole 24 wel sprake van gesprekken over een mogelijke alliantie. Dat lezen we bij onze collega’s van AD.nl. Stellantis, Renault en BMW zouden volgende week tijdens de Autosalon van Parijs om tafel gaan om de mogelijkheden te bespreken. Er zou ook al een leider voor op het oog zijn: Luca De Meo. Geen onlogische keuze, omdat de Renault Group-CEO ook al voorzitter van de Europese branchevereniging ACEA is. Carlos Tavares van Stellantis stevent op zijn afscheid (en mogelijke pensioen) af.
Voorlopig zijn het nog geruchten, maar waar rook is, is ook in de auto-industrie toch regelmatig vuur. Een alliantie tussen deze drie partijen zou het grootste samenwerkingsverband in de auto-industrie zijn. Het is natuurlijk nog maar de vraag wat marktautoriteiten daarvan vinden. Om je een idee te geven van welke automerken dan onder één hoedje zouden opereren, sommen we ze even voor je op: Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Alfa Romeo, DS, Lancia, Abarth, Maserati, Vauxhall, Jeep, Ram, Dodge, Chrysler, Renault, Dacia, Alpine, BMW, Mini en Rolls-Royce.



Bron: AutoWeek