Splinternieuwe Renault Clio: gewoon weer met benzinemotoren

De eerste generatie Clio kwam op een moment dat het leveringsgamma van Renault uiterst overzichtelijk was. Renault had de Twingo, de 19 de 21, Safrane en Espace. Tegenwoordig tref je in de Renault-showrooms maar liefst elf al dan niet aan elkaar gerelateerde modellen. De volledig elektrische 4 en 5 E-Tech Electric zijn de recentste toevoegingen aan de line-up. Niet verwonderlijk dus dat daarnaar de meeste aandacht uitgaat. Daarbij vergeten de Fransen de Clio allerminst. Het merk werkt zo te zien aan een opvolger voor de inmiddels ruim vijf jaar oude vijfde generatie Clio.
De nieuwe Renault Clio breekt met zijn twee directe voorgangers.
Trendbreuk
De Renault Clio die je nu in de showrooms treft, kwam in 2019 op de markt en ging vorig jaar vooral aan de voorzijde onder het mes. Het huidige model is op stilistisch vlak een vervolg op zijn in 2012 gelanceerde voorganger en dus heeft de Clio al dik twaalf jaar een herkenbaar ontwerp. Met de nieuwe Renault Clio slaan de Fransen een andere weg in. Op deze spionageplaten zien we een ingepakte hatchback die net als het huidige model weliswaar een oplopende schouderlijn heeft, maar die door onder meer de veel vlakker liggende achterruit een behoorlijk ander silhouet heeft. De in de C-stijl verborgen handgrepen lijken de generatiewissel te overleven.
De vierde …
De nieuwe Renault Clio lijkt beduidend minder rond en vriendelijk vormgegeven te worden dan het origineel, al zwakte Renault de goedaardige lijnen bij de facelift al iets af. We zien scherp ingetekende koplampen, een riant met ruitjes (of: wybertjes) bezaaide grille en een bilpartij met daarin twee spoilers. De een zit boven de achterruit en moet het dak optisch verlengen, de tweede is geïntegreerd in het plaatwerk van de achterklep. Opvallend zijn de ogenschijnlijk platte, brede achterlichten die de Franse tekenmeesters in de Clio-derrière hebben gehuisvest. Laat je niet van de wijs brengen door het BMW-achtige snuitje en de op een opmerkelijke plek gemonteerde uitlaatpijp. Daarvan zie je op de productieversie niets meer terug.
… en vijfde generatie Clio zijn duidelijk uit hetzelfde designhout gesneden.
Geen EV
Alhoewel: de nieuwe Clio krijgt gewoon een uitlaatsysteem. We gaan er gezien het bestaan van de 4 en 5 E-Tech Electric vanuit dat er van deze generatie Clio géén volledig elektrische variant komt. Het is aannemelijk dat de nieuwe Clio troont op een doorontwikkelde versie van het platform dat onder het huidige model schuilgaat. Reken in ieder geval op de komst van hybride aandrijflijnen. Het is zelfs nog maar de vraag of Renault ook niet-hybride aandrijflijnen in de nieuwe Clio lepelt.
Wanneer de nieuwe Renault Clio op de markt komt, is nog niet duidelijk. Een marktintroductie in 2025 lijkt ons gezien de leeftijd van het huidige model wat vroeg. Als de Clio in 2025 verschijnt, komt hij pas ver in de tweede helft van het jaar op de markt. Een marktdebuut begin 2026 lijkt ons beter in het tijdschema passen.
Renault Clio in Nederland
Sinds de marktintroductie van de Clio in 1990 zijn er in Nederland maar liefst 266.159 exemplaren geregistreerd. Daarmee is het in Nederland – bijgehouden vanaf 1983 – met afstand de populairste Renault ooit. Op plek twee staat de Mégane met 220.462 registraties.



Bron: AutoWeek