Enorme acceleraties, grote schermen en de nieuwste snufjes op het gebied van autonoom rijden. Dat is wat de kopers van een Tesla Model zo aanspreekt. De Renault Zoe is ook elektrisch, maar daarmee houdt de vergelijking op. Renault houdt het bij de Zoe zo simpel mogelijk; wel gaat het met de acceleratie telkens een stukje beter.
De Zoé die we rijden, is de snellere R110. De accucapaciteit is met 41 kWh gelijkgebleven aan die van zijn voorganger, de R90. Wel kreeg hij er vermogen bij: 41 kWh gelijkgebleven aan die van zijn voorganger, de R90. Wel kreeg hij er vermogen bij: van 93 naar 109 pk. Het koppel ging met 5 Nm omhoog naar 225 Nm. En zo slijpt Renault de Zoe steeds verder fijn. Vijf jaar geleden is het model begonnen met een batterijcapaciteit van 22 kWh. Daarmee was een actieradius van 100 tot 150 kilometer mogelijk. Inmiddels is de capaciteit dus bijna verdubbeld, zodat je in de praktijk tussen de 260 en 320 kilo meter moet kunnen halen. Want je kunt je EV wel sneller willen maken, maar de afstand die je op een batterijlading kunt afleggen, is hoe dan ook het belangrijkste gegeven bij dit type auto. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we de acceleratie niet hebben nagemeten. Maar neem van ons aan dat de Zoe R110 er lekker aan sleurt. Hij biedt het onmiskenbare voordeel dat alle elektrische auto’s hebben: toerenopbouw is niet nodig. De elektromotor geeft vanuit stilstand meteen thuis. Dat is geweldig gemakkelijk om in druk verkeer de meute voor te blijven, even vlug een gaatje dicht te …
Bron: AutoWeek