De Renault Scénic is niet langer alleen maar die nuchtere familievriend die je weinig anders biedt dan ruimte en gebruiksgemak. Althans, niet wanneer je hem als Initiale Paris bestelt. Sinds de Fransen dit label in het leven hebben geroepen, is ook de Scénic een auto geworden die uitsteekt boven het modale, zodat hij kan meedoen met de premiumjongens.
Vier jaar geleden debuteerde Initiale Paris op de beursvloer van de IAA in de vorm van een studiemodel dat vooruitblikte op de auto die we nu al enkele jaren kennen als Espace. Renault liet direct weten dat de naam Initiale Paris gebruikt zou gaan worden voor ‘Renault-modellen in het topsegment’. Het zou een jaar duren voordat duidelijk werd wat de marketingmachine van het merk daar precies mee bedoelde: een luxelabel. Nu kennen we Initiale Paris als een luxueus uitrustingsniveau in de stijl van het Vignale-label van Ford, waarmee modellen als de Clio, Koleos, Espace, Talisman en nu ook de Scénic en Grand Scénic zich een trede verheffen boven reguliere topversies als de Bose en Intens. Een slimme zet, op papier althans. Want wat krijg je voor je centen? De Scénic Initiale Paris met 130 pk sterke dCi-dieselmotor die de importeur ons meegeeft, zit zoals we bij testauto’s gewend zijn heel lekker in zijn spullen. Parkeersensoren vóór, opzij en achter met achteruitrijcamera, achtvoudig elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen met massagefunctie, een head-up display en 20-inch lichtmetalen wielen: het is maar een greep uit de zaken waarmee deze weelderige vijfzits Scénic …
Bron: AutoWeek