Rij-impressie: Renault Mégane R.S.

Rij-impressie: Renault Mégane R.S.

De vorige Renault Mégane RS staat bekend als één van de beste hete hatchbacks aller tijden. Dat legt de lat hoog voor de nieuwe, die niet alleen de zware taak heeft zijn voorganger te overtreffen, maar het ook moet opnemen tegen een bataljon aan fantastische concurrenten.

Halverwege de bocht even het gas lossen volstaat om de achterzijde van de nieuwe Renault Mégane RS een klein stapje opzij te laten zetten. Net zo ver als je verwacht en dus goed te gebruiken om de lijn halverwege de bocht een beetje bij te stellen. Het is een karaktertrek die zijn illustere voorganger populair maakte en in de nieuwe generatie mede om die reden behouden blijft. Tegelijkertijd hebben de engineers het verraderlijke er een beetje uitgeslepen. Dankzij de komst van meesturende achterwielen treedt overstuur namelijk niet meer zo plotseling en gewelddadig op. De nieuwe Mégane RS gunt je een wat langere periode om te reageren, als je eenmaal het gevoel van de auto in je vingertoppen hebt. Door de meesturende achteras nam ook de directheid toe, waardoor een kleine beweging al zorgt voor een enthousiast insturende neus. In de Race-stand sturen de achterwielen tot 100 km/h in tegengestelde richting aan de voorwielen, waardoor de hot hatch in veel bochten aanvoelt alsof hij niet kan wachten om de apex op te zoeken. Op hogere snelheden sturen de achterwielen in dezelfde richting, met enorm veel stabiliteit tot gevolg. Koppel het aan de slimme voorwielophanging met …

Lees verder…



Bron: AutoWeek