Rij-impressie: Renault Kangoo Z.E.

Rij-impressie: Renault Kangoo Z.E.

Elektrisch én superpraktisch? Dat is een moeizame combinatie. Behalve bij Renault, want dat merk levert de Kangoo Maxi Z.E. die zowel een interessant bereik heeft als ruimte om fietsen, bankstellen, wasmachines en fruitbomen in mee te zeulen. En dan kun je er óók nog met z’n vijven in.

Renault pioniert al een tijdje met elektrische auto’s. De Fluence, de Twizy, de Zoe: allemaal zijn ze voorzien van een stekker. De eerste had verwisselbare accu’s, een constructie die geen lang leven was beschoren. De tweede is geinig, maar wel heel erg basic. De Zoe doet het prima, maar als gezinsauto is hij te klein. Renault zet daarom nu een kanjer van een troef in: de vijfpersoons Kangoo Maxi Z.E. Als elektrische bestelauto is hij er al een tijdje en bij de meest recente update van het systeem heeft Renault besloten meteen ook maar een vijfpersoonsversie in de strijd te gooien op basis van de langste Kangoo. Het resultaat: de meest praktische elektrische personenauto van deze tijd. En een van de voordeligste. De Kangoo Z.E. ’33’ is voorzien van een nieuw accupakket met meer opslagcapaciteit; hij heeft voortaan 33 kWh. De elektromotor is nu bovendien efficiënter en voor de klimaatregeling wordt een warmtepomp gebruikt. En zo nam de theoretische actieradius (volgens de NEDC-methode) toe van 170 km naar 270 km. Ruim de helft erbij dus. Ook werd de Kangoo Z.E. voorzien van een snellere lader, waardoor de laadtijd van leeg naar vol is verkort van 7 naar 6 uur, inclusief die extra …

Lees verder…



Bron: AutoWeek