Renault werkt aan nieuwe elektromotoren en 800V-techniek

Renault werkt aan nieuwe elektromotoren en 800V-techniek

Renault kondigt een nieuw type elektromotor aan die E7A wordt genoemd. In samenwerking met Valeo moet hiermee een elektromotor ontstaan die 30 procent compacter is dan de exemplaren die nu in de Renault Megane E-Tech en de net onthulde Renault Scenic E-Tech worden gebruikt. Die compactere behuizing gaat uiteraard niet ten koste van het vermogen. Renault spreekt van vermogens tot 200 kW, ofwel 272 pk. Dit is een bekend getal, want de auto’s op Geely’s SEA-platform leveren ook precies dat vermogen. Renault houdt het in de Megane en de Scenic tot nu toe op 160 kW of 220 pk, waarmee er dus inderdaad een stevige stijging wordt gerealiseerd.
Behalve krachtiger worden de nieuwe elektromotoren ook efficiënter. Dat bedoelt Renault dan in ieder geval relatief, want men spreekt van ‘een hoger vermogen zonder meer energie te gebruiken’. Misschien is dat het hoogst haalbare, want de nieuwe elektromotor is een asynchrone elektromotor en daarmee anders van opzet dan de huidige permanente magneetmotoren van Renault. Zo’n asynchrone motor is in theorie net wat minder efficiënt, dus het zou inderdaad al een mooie prestatie zijn als Renault het stroomverbruik op peil weet te houden. Het voordeel van het nieuwe motortype is volgens de Fransen dat er geen zeldzame aardmetalen nodig zijn voor de bouw.
Renault wil de nieuwe elektromotoren gaan gebruiken in auto’s met een boordspanning van 800 in plaats van 400 volt. Dat is goed nieuws voor onder meer de laadtijden, beloven de Fransen, die daarmee stevig worden verkort. 800 Volt is niet helemaal nieuw, want onder meer Kia, Hyundai en Porsche gebruiken dit ook al. Vanaf eind 2027 kunnen we Renault aan dat rijtje toevoegen, want dan moet de serieproductie van de nieuwe aandrijftechnieken van start gaan.



Bron: AutoWeek