Chinese autofabrikanten komen bij bosjes op in Europa en krijgen (al dan niet als moederbedrijf van Europese merken) steeds meer grip op vooral de markt voor elektrische auto’s. De Chinezen hebben volgens Renault-topman Jean-Dominique Senard een belangrijke streep voor op de gevestigde orde, namelijk hun toegang tot grondstoffen. Senard maakt zich hier grote zorgen om. Hij heeft het zelfs over een naderende ‘Chinese storm’. “Dan heb ik het over de sterke druk van Chinese auto-import in Europa. China heeft, en dat kan niemand ze kwalijk nemen, steeds meer mijnen in handen die nodig zijn voor accu’s,” zo citeert Autonews.
Senard vreest niet alleen voor de directe beschikbaarheid van grondstoffen, maar ook voor de gevolgen van een mogelijk conflict tussen China en het westen. “Als er een echte geopolitieke crisis uitbreekt, zal de schade aan batterijfabrieken die uitsluitend kunnen produceren met producten (grondstoffen, red.) van buitenaf, aanzienlijk zijn. Dat is het probleem.” Volgens Senard kijkt Renault daarom naar manieren om zich minder afhankelijk te maken van China. Dat neemt alleen niet weg dat Chinese autofabrikanten nu al een voorsprong hebben, omdat recent door China aangekondigde exportbeperkingen die fabrikanten niet treffen. Senard waarschuwt dat Europese leiders scherp moeten zijn op het minder afhankelijk maken van de Europese industrieën van China.
Bron: AutoWeek