Renault Twingo uit productie … op naar de nieuwe!

Renault Twingo uit productie ... op naar de nieuwe!

Honderdachtenzestigduizend achthonderdtachtig. Zoveel Twingo’s zijn er sinds 1993 in Nederland geleverd. Een enorm aantal, maar voorlopig komen er niet veel meer bij. De in 2014 tijdens de Autosalon van Genève gelanceerde derde generatie Twingo is uit productie. De kleine en in zijn laatste levensfase in Nederland altijd elektrisch aangedreven Twingo is nog even uit voorraad leverbaar. Als de laatste exemplaren zijn vergeven, wordt het autolandschap voor het eerst in ruim drie decennia niet meer gesierd door een Renault Twingo. Heel lang blijft de ruimte niet zonder opvulling.
De eerste generatie Renault Twingo in al zijn vrolijkheid.
Hoewel de laatste Twingo waarschijnlijk niet de geschiedenisboeken induikt als de leukste – liefhebbers lijken de warmste gevoelens te koesteren voor de oer-Twingo – was het op technisch vlak een interessante. Renault ontwikkelde de derde generatie Twingo samen met Daimler en zodoende had de Fransman een heus tweelingbroertje in de vorm van de Smart ForFour. De laatste Twingo was geen voorwielaandrijver zoals zijn voorgangers, maar had achterwielaandrijving. De kleine Renault had zijn motor onder de laadvloer van de bagageruimte liggen. Het grote voordeel: een enorme maximale stuuruitslag, met als gevolg een piepkleine draaicirkel.
De motor achterin én achterwielaandrijving: de laatste Twingo in een notendop.
De oer-Twingo spreekt met zijn aaibare uiterlijk wellicht het meest tot de verbeelding. Dat vermoeden heeft Renault overduidelijk ook. Het merk heeft de retrokoorts te pakken en komt niet alleen met elektrische herinterpretaties van de 5 en 4, maar ook met een elektrische reïncarnatie van de eerste generatie Twingo. Onlangs blikte het met een warm onthaald studiemodel vooruit op de volgende generatie van de Twingo. Die komt waarschijnlijk enkel als EV op de markt, al moet je er nog wel tot 2026 op wachten. Renault mikt op een instapprijs onder de €20.000. De voorlopig laatste Renault Twingo begon zijn leven met verbrandingsmotoren en kreeg later ook een elektrische Electric-versie. In zijn laatste levensfase was de Renault Twingo er overigens enkel nog als EV.
De volgende Renault Twingo wordt helemaal retro en moet zo’n 20 mille gaan kosten.
Sinds 1993 heeft Renault in Nederland 168.880 exemplaren van de Twingo verkocht. Daarmee is het – geteld vanaf 1983 – na de Clio en Mégane de populairste Renault in ons land. In 2011 had de Twingo in Nederland zijn absolute topjaar. De tweede generatie Twingo kwam destijds in twee varianten – als 1.2 16V Eco2 én met 1.5 dCi-dieselmotor – in aanmerking voor een gunstig bijtellingstarief (14 procent). De derde en voorlopig laatste generatie heeft in Nederland nooit de verkoopaantallen van zijn voorgangers kunnen evenaren.



Bron: AutoWeek