Renault Triber: goedkope gezinsauto van zo'n €6.000 stuk strakker

Renault Triber: goedkope gezinsauto van zo'n €6.000 stuk strakker

De Dacia Duster is er als Renault, de Bigster sinds kort in grondig aangepaste vorm als Renault Boreal en auto’s als de Sandero en Logan gingen in onder meer diverse Zuid-Amerikaanse landen als Renault door het leven. De Renault Sandero is inmiddels vervangen door de ‘meer eigen’ Kardian, al is die hatchback net zoveel Sandero als de Boreal Bigster. Andere Renaults die we in Nederland niet kennen: de op Volvo-leest geschoeide Grand Koleos én de Triber en kleinere Kiger die daaraan is gerelateerd. De Renault Triber is inmiddels zes jaar oud en is nu eindelijk opgefrist.
Even terugspoelen naar 2019, want is een Renault Triber nou weer? De Renault Triber is een 3,99 meter lange en relatief hoge compacte cross-over die met zijn hoge portieren bijna MPV-achtig aandoet. Hij biedt plaats aan maar liefst zeven inzittenden. Net als de Triber deelt de Triber zijn modulaire platform met de nog kleinere Kwid, een model dat je in Europa met een elektrische aandrijflijn kent als de Dacia Spring. Net als de Kiger is de Triber ontwikkeld door Renault India, de Indiase tak van Renault. Dat verklaart ook waarom hij wat lengte betreft nipt onder de 4 meter blijft, dat brengt immers lokaal fiscaal voordeel met zich mee. Hoe dan ook, de Triber is met vernieuwde uiterlijkheden van de snijtafels afgeklauterd.
Het oorspronkelijke Triber-ontwerp stamde overduidelijk uit een inmiddels vervlogen designperiode van Renault, het tijdperk waarin de vorige generatie Clio en Captur werden gepresenteerd. Voor een ‘budgetmodel’ zijn de aanpassingen vrij vergaand. Zo is er een nieuwe motorkap, zijn er nieuwe koplampunits en zijn de grille én de bumper aan de voorzijde volledig nieuw. De voorschermen zijn echter ongewijzigd. Er zijn nieuwe lichtmetalen wielen, nieuwe Renault-logo’s en de achterlichten hebben een donkerder behuizing en een nieuwe indeling. Tussen de achterlichten zit voortaan een zwarte strip. De praktische Renault krijgt een nieuw digitaal instrumentarium en een nieuw infotainmentscherm. Die laatste wisselt zijn plek met de voorheen eronder gelegen ventilatieroosters en steekt nu enigszins uit het dashboard.
Opnieuw is de Renault Triber er in India met een bescheiden krachtbron: een 72 pk en 96 Nm sterke 1.0 driecilinder benzinemotor. De Triber kost in India omgerekend een uiterst bescheiden €6.200.



Bron: AutoWeek