In 2021 trok Group Renault onder leiding van toenmalig topman Carlos Ghosn een blik nieuws open waaruit het de ene na de andere belofte trok. Tot en met 2025 zou Renault maar liefst 25 nieuwe modellen op de markt brengen. Ghosn vertrok met bepaald geen stille trom van het Renault-podium en inmiddels zwaait Luca de Meo al even de scepter bij het concern. Wat blijkt? De Meo heeft vrijwel het complete plan van Ghosn met een vloeiende beweging van de pols in de prullenmand geworpen.
Tegen Automotive News zegt De Meo dat hij het complete plan van Carlos Ghosn in zes weken volledig heeft veranderd. Volgens de topman had Renault bij het aantreden van De Meo twintig nieuwe modellen klaarstaan waarvan het gros kleine auto’s voor “heel exotische markten” was. Veel compacte modellen voor groeimarkten dus. “Renault mikte internationaal vooral op het vergroten van zijn marktaandeel. Het ging allemaal om het verkopen van groteren aantallen,” legt De Meo uit. “De eenvoudigste manier om dat te bewerkstellingen is door in grote markten zoals India en China veel kleine modellen te introduceren.”
De huidige Renault-topman zegt de aandacht verschoven te hebben van kleine modellen met kleine winstmarges naar hoger gepositioneerde modellen. Denk aan de Austral, Espace en de zojuist onthulde Rafale. Op dergelijke modellen worden grotere winstmarges behaalt. Tot en met 2025 komt Group Renault volgens De Meo met 27 nieuwe modellen. Let wel, die nieuwkomers hebben dus niet allemaal een Renault-badge op hun neus. Er zitten dus ook auto’s tussen onder meer van Renault, Alpine en Dacia.
Bron: AutoWeek