Op dit moment mogen de nieuw verkochte auto’s van fabrikanten gemiddeld 116 gram CO2 per kilometer uitstoten. Vanaf volgend jaar zakt dat plafond naar 94 gram per kilometer. Als de limieten worden overschreden, kan dat leiden tot boetes van 95 euro per gram overschrijding, vermenigvuldigd met het aantal verkochte voertuigen. Dergelijke boetes lopen al gauw in de honderden miljoenen euro’s voor grote autofabrikanten.
“Als elektrische voertuigen op het huidige niveau blijven, moet de Europese industrie mogelijk 15 miljard euro aan boetes betalen of de productie van meer dan 2,5 miljoen voertuigen opgeven”, stelt De Meo, tevens voorzitter van de Europese vereniging van autofabrikanten ACEA.
De vraag naar elektrische auto’s staat wereldwijd onder druk, omdat veel overheden hun subsidieregelingen voor stekkerwagens aan het afbouwen zijn. ACEA meldde eind vorige maand dat de verkoop van volledig elektrische auto’s in juli flink is gedaald. Alles bij elkaar telde ACEA 102.705 registraties voor volledig elektrische wagens in juli. Dat is bijna 11 procent minder dan een jaar terug. Vooral in Duitsland nam de verkoop flink af, met bijna 37 procent op jaarbasis.
Bron: AutoWeek