Waarom zijn er geen lange en korte versies van SUV’s?
In feite is het maar vreemd dat het verschil tussen een langere stationwagon-achtige en een kortere hatchback ineens verdwijnt als een auto hoger en SUV-achtiger wordt. Natuurlijk zijn er ook langere en kortere SUV’s, maar zelden treffen we van één model beide versies aan. In het algemeen zijn echt kleine, korte SUV’s meer hatchback-achtig, met een klein of ontbrekend zijruitje achter het achterportier, en gieten autofabrikanten grotere SUV’s in een praktischer, meer stationwagon-achtige vorm. Het roept een logische vraag op: waarom niet allebei?
Doet Renault het dan wel?
Ja, want dat vroeg Renault, dat momenteel bijna wekelijks een nieuw model lijkt te lanceren, zich ook af. De aloude Captur, die sinds 2013 bestaat en in 2019 een tweede generatie kreeg, werd achter de achteras wat opgerekt, precies zoals Renault deed toen het in 2007 van een Clio een Clio Estate maakte. Als je de Symbioz desondanks niet zo op een Captur vindt lijken, heb je vermoedelijk de gefacelifte Captur nog niet gezien. Aan de voorzijde zijn de Symbioz en de Captur nagenoeg identiek. Dit geldt grotendeels eveneens voor de flanken, al is het plaatwerk rond de dorpels net even anders en begint de langere Symbioz rond het einde van het achterportier stevig af te wijken.
Aan de achterzijde is de Symbioz juist totaal anders en veel moderner dan de Captur, die hier bij de facelift nauwelijks veranderde. Met 4,41 meter is de Symbioz 17,4 centimeter langer dan een Captur en maar liefst 27,8 centimeter groter dan de T-Cross, dus dat belooft wat. De strak gelijnde Symbioz-achterklep biedt toegang tot een laadruim van 492 tot 624 liter, afhankelijk van de positie van de handig over 16 centimeter verschuifbare achterbank.
Zo’n schuifbank is toch niet zo bijzonder?
De Volkswagen heeft zo’n ‘schuifbank’ ook, maar heeft met 385 tot 455 liter duidelijk minder ruimte te bieden. Alsnog flink voor dit segment, maar de extra lengte van de Symbioz betaalt zich hier uit. Omdat de extra ruimte vooral van extra lengte komt, heeft de Renault hier ook een groter vloeroppervlak en dat maakt het verschil in de praktijk nog wat groter dan de liters doen vermoeden. Let bij de Volkswagen overigens goed op: het merk geeft in de folder alleen die maximale 455 liter weer, maar dat is met de bank helemaal naar voren. Wil je daar ook ontspannen kunnen zitten, is dat geen reëel scenario. Met de bank naar achteren lukt dat gelukkig wel en zitten we in de T-Cross zelfs nog iets geriefelijker dan in de Symbioz, vooral dankzij de zithouding en wat extra centimeters knieruimte.
Is de Symbioz vanbinnen een Captur?
Andermaal is het vooral ‘Captur’ wat de klok slaat. De vormgeving is nog altijd fris, de afwerking keurig, er is veel aflegruimte voor losse spullen en de bediening roept nauwelijks vragen op. De Symbioz is standaard voorzien van een verticaal 10,4-inch scherm, vanaf het tweede uitrustingsniveau inclusief Google-apps. Dat betekent dat Google de navigatiekaarten levert, die je als het goed is op vrij optimale wijze om files heen leiden, ook zonder het koppelen van je telefoon.
Het Android Automotive-systeem werkt zoals we dat van deze leverancier gewend zijn: uitstekend. Ook het informatiescherm achter het stuur mag er zijn, met heldere kleuren, een dito opzet en veel keuzemogelijkheden als het gaat om de indeling. De Volkswagen is op infotainment-vlak juist een model van de oude stempel, maar dat is niet hinderlijk. Hier geen Google-hulpjes als Maps, maar wel een prima werkend, vlot en overzichtelijk systeem met een dito digitale ‘cockpit’. Met 8 inch is het schermpje wat kleiner en navigatie is hier pas standaard op de duurste versie, al zijn Android Auto en Apple CarPlay hier én bij Renault altijd present.
Hoe nieuw is de Volkswagen T-Cross?
De Volkswagen T-Cross kreeg recent een update, alleen dan van de subtiele soort. Aan de buitenkant herken je de jongste T-Cross aan subtiel anders ingevulde lichtunits en bumpers, maar vanbinnen is er veel meer aan de hand. Het bovenste deel van het dashboard is niet alleen geheel opnieuw vormgegeven, maar ook opgebouwd uit veel hoogwaardiger materialen. Dat doet de algehele indruk veel goed, al is het Volkswagen-binnenste er zo mogelijk nog behoudender en zakelijker door geworden. Uiteindelijk is het een smaakkwestie, maar in dit opzicht is de T-Cross echt een Volkswagen van de oude stempel. We zitten er uitstekend in – zelfs iets beter dan in de Renault – en hebben nagenoeg niets aan te merken op de bediening, al is het digitale klimaatcluster vol sliders net wat minder handig dan de fysieke knoppen die hier voorheen zaten.
Is de T-Cross technisch vernieuwd?
Onderhuids bleef de T-Cross lekker traditioneel, wat in dit geval betekent dat er geen enkele vorm van elektrificatie verkrijgbaar is. Traditionele benzinemotoren drijven deze kleine Volkswagen aan, waarbij de keuze in veruit de meeste gevallen op de hier geteste 1.0 TSI valt. Die is standaard gekoppeld aan een handbak en de keuze voor een DSG-automaat betekent automatisch dat het vermogen van de driecilinder stijgt van 95 naar 115 pk.
Hoeveel vermogen heeft de Symbioz?
145 pk, maar die is flink zwaarder en dus zijn de prestaties goed vergelijkbaar. Dat voelt echter niet altijd zo, want de Renault is beter bij de les en hoeft gevoelsmatig minder hard te werken. Het extra gewicht van de Symbioz komt niet alleen door zijn formaat, maar ook doordat dit altijd een full-hybrid is die een accupakket meezeult. Renault gebruikt deze hybride-aandrijflijn nu enige jaren en in die tijd is de boel zo verfijnd dat er een prettig pakket is ontstaan. De turboloze 1.6 reageert samen met de elektromotor adequaat op het gas, ligt prettig in het gehoor en levert bovendien een uitstekend verbruik op, al doet de Volkswagen het op dat vlak allerminst slecht (zie kader).
Zeker veel zuiniger, zo’n hybride?
Zoals beloofd is de hybride Symbioz zuiniger dan de louter door benzinekracht aangedreven T-Cross. Bijna 1 op 20 voor de Franse auto is zeer netjes, maar toch verdient ook de Volkswagen een compliment. De compacte Duitser gaat eveneens zuinig met benzine om en scoorde in de praktijk nota bene beter dan de fabrieksopgave.
Is de hybride aandrijflijn fijner?
Helaas heeft de Franse hybridetechniek nog steeds wat eigenaardigheden, zoals een opvallend lang schakelmoment rond de 120 km/h. De T-Cross heeft vooral vanuit stilstand wat moeite met wakker worden, en komt wat sloom uit de startblokken. Hij gedraagt zich verder onderweg opvallend volwassen voor zo’n compacte auto, met een comfortabel en stabiel rijgedrag, een voorspelbare, fijn afgewogen besturing en een flinke dosis verfijning in het onderstel. Ten opzichte van de Renault lijkt er bij de Volkswagen overal net een laagje extra rubber te zijn aangebracht, zodat alles net even wat verfijnder wordt weggedempt. Dat maakt de Symbioz gelukkig niet ineens opvallend stug of rumoerig. Wel is hij net wat speelser en directer dan de Volkswagen, wat gezien de extra centimeters en kilo’s enigszins opmerkelijk is. De Renault reageert met enthousiasme op het stuur en blijft in bochten relatief vlak, maar doet geen offers op comfortgebied om maar sportief te zijn. Zo hoort dat ook in dit segment.
Wat kosten ze?
Renault claimt dat de Symbioz een C-segmenter is, maar daar gaan we alleen in mee als segmenten vanaf nu alleen op basis van bagageruimtes worden afgekaderd. Los van dat laadruim is de Symbioz een rasechte B-segmenter. Beter gezegd: een Captur, en dat is helemaal geen schande. Met een vanafprijs van € 34.490 is de Symbioz precies € 2.500 duurder dan een Captur, maar dat is zeker voor mensen met kinderen een uitstekende investering. De Volkswagen is in beginsel iets duurder, althans als je de automaat als eis stelt. Daarmee maak je verplicht ook de overstap naar de Life Edition en dat is maar goed ook, want de naamloze basisversie met handbak is wel erg kaal. Met DSG en als Life kost een T-Cross € 36.490. De testauto’s luisteren naar de namen Iconic en R-Line Edition, de duurste uitvoeringen van respectievelijk Renault en Volkswagen. Ze zijn dan ook erg compleet, maar kosten dan allebei rond de 40 mille. Opnieuw geen enorme verschillen in euro’s dus, maar de Renault is voor dat geld nog rijker uitgerust en bovendien veel ruimer.
Bron: AutoWeek