Renault Symbioz: splinternieuwe compacte SUV mét verbrandingsmotoren

Renault Symbioz: splinternieuwe compacte SUV mét verbrandingsmotoren

In de markt voor een compacte middenklasser van Renault? Dan kun je voor de elektrische Renault Megane E-Tech en straks ook voor grote elektrobroer Scenic E-Tech gaan. Liever geen elektrische aandrijflijn in dit segment? Dan ben je bij Renault aangewezen op SUV Austral óf op de inmiddels acht jaar oude Mégane Estate, het enige overblijfsel van de Mégane-familie met verbrandingsmotoren. In de lente komt Renault met een splinternieuw model: de Symbioz. Als we het bij het rechte eind hebben is dát de auto die de Mégane Estate gaat aflossen.
Wacht even, Symbioz? De kans is groot dat je die naam herkent. Hoewel Renault nooit eerder een productiemodel met die naam voerde, liet het merk in 2017 wél twee studiemodellen met die naam zien: de Symbioz en Symbioz 2. Die naam wordt plakt Renault in het voorjaar op wat het omschrijft als ‘een nieuwe familie-SUV in het C-segment’. Een alternatief dus voor de elektrische Renault Scenic, want de Renault Symbioz krijgt gewoon verbrandingsmotoren.
De Renault Symbioz 2 uit 2017.
De Renault Symbioz wordt 4,41 meter lang en is daarmee 10 centimeter korter dan de Austral, maar 18 centimeter langer dan een Renault Captur. De inmiddels op zijn laatste benen lopende Renault Mégane Estate is met zijn lengte van 4,63 meter weer aanzienlijk langer dan de Symbioz, maar moet waarschijnlijk wel het stokje overdragen aan de Symbioz. De Renault Symbioz krijgt een hybride aandrijflijn van 145 pk. Deze aandrijflijn levert Renault al in de Clio en de Captur. Kijk dus niet gek op als de Symbioz wat techniek betreft sterk leunt op die modellen.
Het lijkt binnenkort dan echt over en uit voor de Mégane Estate.
Ook de vorm van de Renault Symbioz is interessant. De Fransen noemen de Symbioz pertinent een SUV, maar als we de eerste teaserbeelden op ons laten inwerken, lijkt er in de duisternis een relatief lage en gestrekte hoogpotige te staan. De vorm van het achterste deel van de koets doet enigszins denken aan die van een stationwagon, al lijkt er achter de achterportieren geen extra zijruitje te komen. De motorkap van de Symbioz is duidelijk vlakker en langer dan die van de Captur, we hebben hier dus niet simpelweg te maken met een uitgerekte versie van die auto.
Kortom: Renault vult het gat tussen de Captur en Austral op met een nieuwe cross-over, gewoon met een hybride aandrijflijn dus. Die auto zou zomaar de Mégane Estate uit het gamma kunnen duwen. In het voorjaar weten we meer.
Renault gaat los
Renault heeft in korte tijd een arsenaal aan nieuwe of vernieuwde modellen gepresenteerd en heeft nog een hele reeks andere nieuwkomers in het vat zitten. Na de Austral kwam Renault onder meer met een nieuwe Espace en met de Rafale. Op elektrovlak voegde het de elektrische Megane E-Tech en de Scenic aan zijn line-up toe. De Clio is grondig gefacelift, de Captur gaat nog onder het mes en nu kondigt Renault dus de Symbioz aan. Dit jaar komen de Fransen ook met de elektrische 5 en ook de 4 krijgt een moderne elektrische interpretatie.



Bron: AutoWeek