Renault stort zich o.a. met Volvo-platform op nieuwe 'goedkope' modellen

Renault stort zich o.a. met Volvo-platform op nieuwe 'goedkope' modellen

Buiten Europa is Renault een heel ander merk dan binnen de Europese grenzen. Zo richt Renault zich met onder meer van Dacia geleende modellen al jaren op groeimarkten. In onder meer Zuid-Amerika verkoopt het auto’s als de vorige Dacia Sandero en de huidige Duster als Renault, levert het in tal van landen de kleine Kwid waar onze Dacia Spring een afgeleide van is en in Rusland was zelfs ooit een Kaptur (met een K-) te koop die onderhuids een oude Duster was. Zelfs de Russische Arkana was onderhuids min of meer zo’n Duster. Renault richt zijn pijlen nu nog sterker op goedkopere modellen, maar dat betekent niet dat ze van huis uit enkel oude techniek meekrijgen.
De Renault Sandero was in Zuid-Amerika al anders dan ‘onze’ vorige Sandero. De Kardian wijkt sterker af van zijn Europese equivalent.
Terwijl auto’s als de Dacia Jogger en Sandero in Europa al even gebruikmaken van een goedkopere variant van het ook door Renault gebruikte CMF-B-platform, verkoopt Renault auto’s als de vorige Sandero elders nog. Die vorige generatie Sandero (en Logan) staan op een eenvoudiger platform dat niet erg lekker overweg kan met geëlektrificeerde aandrijflijnen. Maar dat gaat veranderen. Renault kondigt namelijk de komst van maar liefst acht nieuwe modellen voor niet-Europese markten. Daar zitten niet zelfs vijf modellen tussen voor het C-, D- en zelfs E-segment. Omstreeks 2027 moeten de nieuwkomers op de markt komen. Ook wat elektrificatie betreft worden er stappen gemaakt. Heel grote stappen. Renault heeft zich als doel gesteld om omstreeks 2027 een derde van zijn niet-Europese verkopen uit hybride of elektrische modellen te laten bestaan.
Renaults nieuwe modellen komen niet op één platform te staan. De D- en E-segmenters komen op een platform te staan dat in Zuid-Korea is ontwikkeld samen met het Chinese Geely. Die basis gaat CMA-heten. Wacht even. CMA? Het Compact Modular Platform? Zeker. Het lijkt erop dat deze grotere modellen van Renault in groeimarkten op een afgeleide van het CMA-platform komen te staan dat je kent van auto’s als de Volvo XC40! De kleinere modellen komen op een basis te staan die Renault naar eigen zeggen voor Latijns-Amerika, Noord-Afrika, Turkije en India heeft ontwikkeld. Dat platform zou nieuw, modulair en geschikt voor diverse soorten aandrijflijnen zijn. Met zijn groeimarktstrategie hoopt Renault zijn netto-inkomsten per verkochte auto buiten Europa omstreeks 2027 verdubbeld te hebben ten opzichte van 2019. De Kardian is de auto waarmee Renault het startschot van zijn modellenoffensief voor groeimarkten laat klinken.
Niagara Concept
De tweede nieuwkomer is een conceptuele: de Niagara. De Renault Niagara Concept is een relatief compacte pick-up met vier portieren en een bescheiden laadbak. Hoe je die auto moet zien? Daar wijzen we een bestaand model voor aan. In Zuid-Amerika verkoopt Renault namelijk een auto die Oroch heet. Die Oroch is net als de Niagara een compacte pick-up met vier portieren. Dat model draait mee sinds 2015 en is gebaseerd op vorige generatie Duster. Kijk niet gek op als die Orcoh op termijn vervangen wordt door de productieversie van deze Niagara.



Bron: AutoWeek