Renault Rafale als 300 pk sterke plug-in hybride met een vleugje Alpine

Renault Rafale als 300 pk sterke plug-in hybride met een vleugje Alpine

Toen Renault medio vorig jaar zijn topmodel Rafale presenteerde, maakte het al melding van de komst van een 300 pk sterke plug-in hybride versie. Het is die voluit Renault Rafale E-Tech 4×4 300 geheten topversie die het nu uitvoeriger belicht.
De plug-in hybride Rafale E-Tech 4×4 300 – een hele mond vol – heeft net als de reeds bekende 200 pk sterke reguliere hybride motorversie een 1.2 driecilinder benzinemotor onder de kap. In de Rafale E-Tech 4×4 300 is die benzinemotor echter niet 130 pk en 205 Nm sterk, maar brengt hij 150 pk en 230 Nm op de been. De elektromotor die de voorwielen aandrijft is met 70 pk en 205 Nm net zo krachtig als het exemplaar in de E-Tech Hybrid, maar de E-Tech 4×4 300 heeft daarnaast ook een elektromotor die de achterwielen aandrijft. Die levert op zijn beurt 136 pk en 195 Nm. Ook beschikt de gespierde plug-in over een 34 pk en 50 Nm krachtige starter-generator. Het resultaat: een systeemvermogen van 300 pk.
Met zijn 300 pk sprint de vierwielaangedreven Renault Rafale E-Tech 4×4 300 vanuit stilstand in 6,4 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Ter vergelijking: de 200 pk sterke E-Tech Hybrid heeft voor de 0-100-sprint 8,9 tellen nodig. Op de tussensprint van 80 km/h naar 120 km/h (4,0 s) is de plug-in hybride variant ook aanzienlijk rapper dan de reguliere hybride versie (5,6 s). Relevanter is de elektrische actieradius. De Renault Rafale E-Tech 4×4 300 heeft een 22 kWh accu aan boord, een accu die de auto een elektrisch bereik van 100 kilometer mogelijk maakt. Het pakket is met tot 7,4 kW weer op te laden. Tot een snelheid van 135 km/h kun je op enkel elektrokracht je kilometers maken. Althans, tot je meer dan 160 pk van de aandrijflijn vraagt.
Renault Rafale E-Tech 4×4 300
Alpine
Renault positioneert de Rafale al als zijn topmodel en de E-Tech 4×4 300 wordt daarbij in de markt gezet als het sportiefste model. Zo komt de plug-in hybride in tegenstelling tot de reguliere hybride niet als Techo beschikbaar, maar enkel in twee Alpine-uitvoeringen. De eerste heet Esprit Alpine, een smaak die bij de Rafale E-Tech Hybrid de topversie is. Daarboven zet Renault de nieuwe Atelier Alpine-uitvoering. Dat is meer dan slechts een rijker uitgeruste variant. Zo heeft Alpine zich met de afstelling van de (actieve) dempers, vering en stabilisatorstangen bemoeid. De Atelier Alpine heeft onder meer aangepaste software voor zaken als de remmen, remgeneratie, stabiliteitscontrole en stuurbekrachtiging. De wielophanging past zich aan op basis van wat een camera voor de auto waarneemt. 4Control Advaned
Vanbuiten herken je de Rafale E-Tech 4×4 300 Atelier Alpine aan z’n speciale 21-inch wielen, aan de lakkleur Blue Sommet Satin en aan een in het zwart uitgevoerde achterspoiler. Ook van de partij: mee- en tegensturende achterwielen.
De Renault Rafale E-Tech 4×4 300 komt in het najaar op de markt. Nederlandse prijzen volgen in de aanloop naar de marktintroductie.



Bron: AutoWeek