Met een totaalaantal van 4.081 verkochte nieuwe auto’s is Mitsubishi in ons land bij lange na niet meer zo’n grote speler als het tien jaar geleden nog was. Toch is dat aantal een aardige opsteker ten opzichte van vorig jaar. Mitsubishi meldt dan ook trots dat het ‘maar liefst 32,5 procent’ meer auto’s heeft verkocht. Na absolute dieptepunt in 2022 is er immers wat belangrijks veranderd: Mitsubishi biedt twee succesvolle modellen van Renault onder eigen naam aan.Die aanpak is behoorlijk bekritiseerd, maar legt het Japanse merk dus geen windeieren. Van de dik 4.000 vorig jaar verkochte Mitsubishi’s, waren dik 1.600 een Colt of een ASX, respectievelijk Mitsubishi’s equivalent van de Renaults Clio en Captur. Daarbij moet wel gezegd worden dat ook de wél zelf ontwikkelde Eclipse Cross het met ruim 1.000 stuks ook beter deed dan een jaar eerder. De afzwaaiende Mitsubishi Space Star bleef bovendien het populairste model, al werden daarvan met ruim 1.400 stuks wel iets minder verkocht dan in 2023.Als we even in onze eigen cijfers duiken en de Mitsubishi’s Colt en ASX naast hun Renault-neefjes leggen, dan wordt alsnog een groot verschil duidelijk. Van de Mitsubishi Colt zijn er in 2024 volgens onze cijfers namelijk 782 op kenteken gegaan, waar dat er bij de Clio 5.123 waren. Alleen van de Clio verkocht Renault dus al meer exemplaren dan Mitsubishi van al zijn modellen bij elkaar. Bij de Mitsubishi ASX en de Renault Captur is het gat ietsje kleiner. Van de ASX zijn er 894 geregistreerd en van de Captur 3.324.Meer Renault-Mitsubishi’sZoals gezegd zwaait de Mitsubishi Space Star af en dan blijft dus alleen de Mitsubishi Eclipse Cross nog over als ‘eigen’ model. Of toch niet? Nee, onlangs kwam namelijk de nieuwe Mitsubishi Outlander erbij op de prijslijst. Er is meer uitbreiding op komst, maar daarvoor grijpt Mitsubishi toch weer in de modellenbak bij Renault. Er komen namelijk ook Mitsubishi-versies van de Renaults Symbioz (dus een ASX met meer ruimte en een ander achterste) en Renault Scenic aan. Wat er daarna gebeurt, is nog even spannend. Mitsubishi gaat mogelijk met Nissan mee in de fusie met Honda en dan is het wellicht gedaan met de Renault-banden.
Bron: AutoWeek