Renault Megane E-Tech krijgt Esprit Alpine en verliest motorversie

Renault Megane E-Tech krijgt Esprit Alpine en verliest motorversie

De Megane E-Tech verscheen nét voordat Renault zijn designtaal resoluut op de schop nam en heeft dus in grote lijnen nog de ‘oude’ exterieurstijl. Daaraan verandert op dit moment nog niets, maar de Megane is dan ook nog erg jong. Wel vindt Renault het tijd voor wat kleinere wijzigingen, te beginnen op de prijslijst. Instapversie Evolution wordt geschrapt, de Techno en de Iconic mogen blijven en voor de sportievelingen is de elektrische Megane er voor het eerst als Esprit Alpine. Die versie staat boven dit verhaal en brengt net als bij andere Renault-modellen sportief ogend lichtmetaal, zwarte exterieur-accenten, blauwe interieurdetails en sportieve stoelen.
Renault Megane E-Tech Esprit Alpine
Het schrappen van de Evolution heeft grote gevolgen, want dit was de enige variant van de Megane E-Tech die met 130 pk kon worden geleverd. 220 pk is nu dus de norm voor de Megane, ongeacht de uitvoering. Ook is er maar één accu, met 60 kWh en een rijbereik van tot 468 kilometer. De kleinere 40 kWh-accu, die aanvankelijk ook leverbaar was, werd al eerder geschrapt. Een bidirectionele 11 kW-boordlader is nu standaard, wat de Megane een Vehicle-to-Load-functie (V2L) geeft en dus geschikt maakt voor het opladen en van stroom voorzien van allerlei apparaten.
One pedal
Elektrische Renaults hadden tot nu toe geen echte one-pedal-driving-functie, maar dat gaat nu veranderen. Te beginnen met de Megane introduceert Renault deze functie alsnog, maar het kan ook achteraf worden geïnstalleerd op Meganes die vanaf maart 2024 zijn geproduceerd. ‘One pedal’ zorgt ervoor dat de auto met ‘gas los’ vlot afremt tot stilstand, zodat het meestal niet meer nodig is om het rempedaal te gebruiken. Wie het liever niet heeft, kan de functie met de recuperatie-flippers achter het stuur uitschakelen.
Wat de licht gewijzigde Megane E-Tech moet kosten, is op het moment van schrijven nog niet bekend. Renault verlaagde onlangs de prijzen voor dit model, dus we zijn heel benieuwd.



Bron: AutoWeek