Renault presenteerde deze week z’n eerste EV in het C-segment. De Renault Mégane E-Tech Electric staat op een nieuw en speciaal voor EV’s ontwikkeld platform, maar beschikt toch over voorwielaandrijving. Renault legt graag uit waarom het deze wat ongebruikelijke opstelling heeft gekozen.
Als een EV op een speciaal voor EV’s ontwikkeld platform staat, is zelfs vrijwel zeker dat het om een in de basis achterwielaangedreven auto gaat. Dat begon natuurlijk met Tesla, maar kreeg navolging bij onder meer BMW (i3), Volkswagen (ID-modellen), Honda (E) en Hyundai (Ioniq 5, Kia EV6). Deze indeling voorkomt aandrijfreacties in het stuur, betekent meer grip en vaak ook een kleinere draaicirkel, doordat de voorwielen verder kunnen insturen. Voorwielaangedreven EV’s zijn er genoeg, maar het gaat dan vrijwel altijd om modellen die ook met een verbrandingsmotor worden geleverd. Deze auto’s staan dan ook niet op een puur voor EV’s bedoeld platform.
Nissan Ariya
Lichter
Renault en …
Bron: AutoWeek