Renault Mégane 2.0 – 2008 – 552.453km – Klokje rond

Renault Mégane 2.0 – 2008 – 552.453km - Klokje rond

Dat lpg de favoriete brandstof is van Jan Jochem staat als een paal boven water. Deze Mégane, die hij in 2012 kocht als ex-leaseauto, is zijn derde auto op gas. “Ik begrijp niet waarom niet meer mensen op gas rijden. Het is veel goedkoper dan benzine en ik ervaar totaal geen klachten.” Toch is Jan Jochem vreemdgegaan. Zijn vorige auto was een Lancia Ypsilon op diesel en hij reed vroeger zelfs in een sportieve Citroën BX GTi. Hélène, de vrouw van Jan Jochem, is zeven jaar lang vier keer in de week van Breda naar Nijmegen op en neer gependeld omdat haar werkgever reorganiseerde. “Ze werkte bij de bloedbank en heeft in die tijd 40.000 km per jaar gereden. Eigenlijk zou zij hier vandaag moeten staan. Ze heeft immers de meeste kilometers met deze Mégane gereden”, lacht Jan Jochem. In die tijd heeft hij trouwens veel problemen gehad met de xenonverlichting. “Ja, die verlichting schijnt de achilleshiel te zijn van deze generatie Mégane. Er kwam op een gegeven moment zó weinig licht uit dat als ik in het donker reed, ik de mistverlichting aan moest zetten om ook maar iets te kunnen zien.” Daarom heeft hij de xenonlampen laten vervangen door halogeenexemplaren. Een collega van Joep neemt een kijkje onder de Mégane en bevestigt dat in de tijd dat hij bij Renault werkte de xenonverlichting van de Mégane aan de lopende band werd vervangen.
Beknibbelen op onderhoud
Jan Jochem doet met zijn Renault niet aan preventief onderhoud. “Als er iets kapot is, wordt het gerepareerd. Als het nog niet kapot is, gebeurt het niet.” Toch overweegt hij de automaat te laten reviseren. “Hij schakelt iets trager op dan voorheen. Van die automaat is de afgelopen 552.453 km nog nooit de olie ververst. “Ik ben een tijd geleden naar een transmissiespecialist in Tilburg geweest. Die wilde er niet eens meer aan beginnen.” Wat Joep betreft een uitstekend idee. “Ook al was ik na de proefrit best onder de indruk van de Mégane, onder de auto ziet het er minder rooskleurig uit. Het is een mirakel dat er zo weinig nieuwe onderdelen op zitten. Vergelijk deze Mégane met een Ming-vaas: niet meer aanzitten, want alles wat je aanraakt is kwetsbaar.”
Over bezuinigen op onderhoud heeft Jan Jochem nog een leuke anekdote: “De Renault Kangoo, een van mijn vorige auto’s, moest voor een beurt naar de garage. Ik zag dat de distributieriem aan vervanging toe was en vertelde dit aan mijn vrouw. Volgens haar zou ik er tijdens de beurt niet over moeten beginnen, dan hoefde de riem ook niet vervangen te worden, zo was de gedachte. En ja hoor, de Kangoo reed, met de oude riem er nog in, de garage weer uit. Twee dagen later reden we in Breda en pats, daar ging de distributieriem! Met flinke motorschade tot gevolg. Sindsdien hebben we afgesproken dat ik over het onderhoud van de auto’s ga. En ik ben toch maar naar een andere garage gegaan.”
Tijdbommetje
Ondanks het achterstallige onderhoud zoals versleten schokdempers en remvloeistof die eruit ziet als koffie, lijkt de Mégane nog wel even door te kunnen. Dan doet Joep bijna aan het einde van zijn keuring een verontrustende ontdekking: de rechter aandrijfas is versleten en staat op het punt om kapot te gaan. “Dit is een tikkende tijdbom waar je naar alle waarschijnlijkheid niet verder meer komt dan 10.000 km. ” De boodschap is duidelijk. De versleten aandrijfas is de druppel die, naast alle andere gebreken, de emmer doet overlopen. Jan Jochem is realistisch en neemt zijn verlies: “Ik mag blij zijn met iedere kilometer die ik er nog mee kan rijden en ga er geen rooie cent meer in investeren. Hoeft ook niet, want ik heb inmiddels een Mégane van de vierde generatie gekocht als opvolger. Uiteraard ook met gasinstallatie. Deze Mégane II staat nu nog als tweede auto op de oprit voor als mijn dochter hem nodig heeft”. Maar dat gaat dus ook stoppen na deze keuring. Maar wat wordt de volgende tweede auto dan? “Misschien een Ford Ka. Naast de nieuwe Mégane volstaat een kleinere auto prima. Maar… wel op gas natuurlijk!”
Eigenaar Renault Mégane
Naam Jan Jochem van den Burg
Bouwjaar 1969
Woonplaats Teteringen
Dagelijks werk Bedrijfsvoering Politie
Eerste auto Citroën BX GTi
Vorige auto Lancia Ypsilon diesel
Wat zou je aan je auto willen veranderen? ‘Adaptive cruisecontrol inbouwen.’
Wat is je langste reis met de auto? ‘Naar Zuid-Frankrijk.’
Onderhoudshistorie Renault Mégane

09-2024 / 550.000 km: spiegel en spiegelschakelaar links, antenne vervangen
03-2024: H7 koplamp rechts
12-2023: twee uitlaatsteunen vervangen, H7 koplamp links
11-2023 / 536.275 km: apk+beurt, kentekenplaatverlichting vervangen, twee nieuwe banden, accu vervangen
10-2023: kachelventilator vervangen
07-2023: slang en druksensor airco vervangen, airco service
06-2023: twee bobines vervangen
05-2023: lpg-injectoren en drooggasfilter vervangen, ruitenwisserblad achter vervangen
04-2023: gebroken bout motorsteun vervangen
11-2022 / 518.000 km: apk+beurt, distributieriem vervangen, twee nieuwe koplampen
05-2022: airco-condensor vervangen, aircoservice
11-2021: apk+beurt, fuseekogel rechtsvoor, remblokken achter vervangen
02-2021: beurt
01-2021, gasveren achterklep vervangen
11-2020 / 451.742 km: apk+beurt, wiellager rechtsvoor en achterbanden vervangen, xenonlamp vervangen
10-2020: koplamphuis gerepareerd, remblokken en schijven voor vervangen, xenonverlichting vervangen
05-2020: beurt
01-2020: reparatie bekabeling raammechanisme
08-2019: beurt, kentekenplaatverlichting, stabilisatorstang vervangen, twee binnenste stuurkogels vervangen
03-2019: voorste remschijven en blokken vervangen
11-2018: kachelventilator vervangen
07-2017: xenonlamp linksvoor vervangen
03-2017 / 296.000 km: beurt, bougies vervangen
11-2016: apk, wiellager linksachter vervangen
07-2016: beurt
06-2016: remblokken voor vervangen
05-2016: dynamo vervangen
11-2015 / 235.500 km: apk+beurt, bougies, distributieriem, multiriem en motorkapkabel vervangen
09-2015: accu vervangen
05-2015: remblokken achter vervangen
03-2015: beurt, bougies vervangen, airco service

Wat mankeert eraan?

Het rempedaal piept bij intrappen.
De schokdempers zijn alle vier ontzettend versleten.
De aircopomp jankt.
Rechtsvoor komt een naar geluid uit het onderstel (oorzaak niet gevonden).
De remvloeistof is stokoud en ziet eruit als koffie.
De motor lekt/zweet her en der koelvloeistof.
Het koelvloeistofreservoir is gebarsten.
Er komt roest uit de koppeling van de aircopomp.
De motorkantelsteun is versleten.
De motor lekt olie.
De rechter aandrijfas is versleten en staat op het punt kapot te gaan.
De stofhoezen van de schokdempers voor liggen los.
Er is een hoes van de stabilisatorstang linksvoor gescheurd.
De beide achterste draagarmrubbers aan de voorzijde zijn afgescheurd.
De voorbanden aan de buitenzijde versleten.

De mening van Carrec Technocenter:
“Deze auto is helemaal op. Hij staat letterlijk op het punt om kapot te gaan en als dat gebeurt, is het effect vergelijkbaar met een klein lek in de dijk bij hoog water: er komt dan een niet te stoppen hoeveelheid ellende op je af.”



Bron: AutoWeek