Renault Laguna 3.0 V6 (2004) – Op de rollenbank

Renault Laguna 3.0 V6 (2004) - Op de rollenbank

De beruchte generatie
Een beetje lef en een flinke dosis optimisme moet je wel hebben om een Laguna van deze lichting te kopen. Inderdaad, het is de beruchte generatie die in 2001 op de markt kwam en die Renault een grote deuk in zijn imago bezorgde. De kwaliteit verbeterde bij de facelift, die begin 2005 op de AutoRAI zijn werelddebuut beleefde. Guido Jesse zag vooral een mooie Franse reisauto met een verrukkelijke V6 in het vooronder en een onderhoudsboekje dat tot in 2019 stempels van de Renault-dealer kreeg. “Natuurlijk weet ik dat de elektronica zijn nukken kan hebben, maar al bij de eerste ontmoeting had ik vertrouwen in deze auto”, vertelt Guido. “Ik moest wel even wegkijken bij de ledlampjes in het interieur, de aftermarket-folie op de ramen, de verchroomde kentekenplaathouders en de lelijke wielen. En na 2019 is het onderhoud niet al te serieus meer genomen, zo bleek uit alles. Maar voor minder dan 1.000 euro durfde ik de gok wel aan. Ik heb goede contacten bij Renault en dat scheelde behoorlijk in de kosten. Meteen na aanschaf is er groot onderhoud uitgevoerd en is de distributieriem vervangen. En ik vind het een sport om voor zo weinig mogelijk geld de auto weer netjes te maken. Ik vond een set mooie wielen en bij de dealer bestelde ik de nieuwe naafkapjes. De banden zijn zo goed als nieuw, voor een prikkie.”
Paar rondjes Nordschleife
Het moet gezegd: de blauwe Laguna is een stijlvolle verschijning en lang niet zo lomp als een Vectra, Passat of Mondeo uit die tijd. De eerste eigenaar betaalde er dik € 38.000 voor en hij of zij had blijkbaar geen zin om daar nog eens vier mille bij te doen voor de topversie, de Initiale met leren bekleding. Zescilinders in auto’s uit dit segment waren toen nog volop verkrijgbaar, nu is dat ondenkbaar. “Dit is een motor die heel lang heel blijft, bij normaal gebruik heeft hij nauwelijks te lijden”, weet rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven. De eerste beproeving vormde een rit naar de Eifel. Guido: “Met een stel vrienden, die in eerste instantie nogal lacherig deden over de Laguna, hebben we een mooie roadtrip gemaakt, inclusief een paar rondjes over de Nordschleife. Stiekem heeft iedereen nu respect voor mijn Renault.” Uiteraard mankeert er ook wel eens wat aan. “Zo begon tijdens de vakantie de airco links te verwarmen en rechts te koelen. Ook brandt het airbaglampje. Toch heeft de auto ons deze zomer maar mooi naar Florence en terug gebracht, ook al stond mijn vriendin erop dat we een Wegenwacht-abonnement namen. Dat hebben we wel gedaan, maar we hadden het niet nodig. Het is echt een super comfortabele reisauto. In Duitsland heb ik nog even 230 km/h aangetikt.”
Deze Renault Laguna komt dicht bij de fabrieksopgave
Ondertussen draaien de rollen van de testbank bij Beek Auto Racing ook op volle snelheid en kijkt Guido gespannen naar het grote beeldscherm, waarop hoopgevende getallen voorbijflitsen. De V6 haalt vrijwel de fabriekswaarden. “Kijk, dat is goed nieuws. Nu weet ik echt zeker dat ik hem houd. De vaste lasten zijn te overzien. En wie weet komen er in de toekomst nog kinderen, dan is dit de ideale auto.”



Bron: AutoWeek