Reneault Korea Motors (RKM) is sinds 2022 de naam van het voormalige Renault Samsung Motors. Samsung trekt zich langzaam maar zeker terug uit dit bedrijf, maar Renault heeft nog altijd een bijzondere, aparte tak in Zuid-Korea. Die tak voert er ook nog altijd unieke logo’s en typenamen voor de modellen die het er aanbiedt, al kennen we die modellen zelf wel. De verkopen van Renault Korea Motors zijn niet meer wat het ooit was, wat hoogstwaarschijnlijk verklaart waarom men in Korea op zoek is gegaan naar een partner om de fabriek in Busan bezig te houden. Die partner wordt gevonden in Polestar, het merk dat we ook in Europa kennen als zustermerk van Volvo en (dus) dochter van het Chinese Geely.
Renault Korea Motors mag vanaf 2025 in Busan de Polestar 4 gaan bouwen. Die achterruit-loze en middelgrote EV wordt in de tweede stad van het land dan in de eerste plaats voor de Zuid-Koreaanse markt gemaakt, maar in Busan gaan ook Polestar 4’s worden gebouwd voor de Noord-Amerikaanse markt. Europa wordt in dit kader nog niet genoemd, al is een verschuiving op dat gebied natuurlijk altijd mogelijk. De Polestar 4 is de eerste volledig elektrische auto die bij Renault Korea Motors in Zuid-Korea wordt gebouwd, maar moet zeker niet de laatste zijn. RKM zegt zich te willen focussen op de productie van volledig elektrische modellen in de hogere D- en E-segmenten en heeft een capaciteit van 300.000 auto’s per jaar.
Bron: AutoWeek