Renault Kardian: de eerste van acht nieuwe 'goedkope' Renaults

Renault Kardian: de eerste van acht nieuwe 'goedkope' Renaults

De Renault Kardian is de eerste van de acht nieuwe modellen die het zojuist als onderdeel van zijn nieuwe strategie voor groeimarkten aankondigde. De Kardian is de ogenschijnlijk van ‘onze’ Dacia Sandero afgeleide Renault die AutoWeek je al in maart dit jaar vanuit alle hoeken al op patentbeeld kon laten zien. Dat de Kardian een afgeleide is van de Sandero, is evident. Kijk maar eens naar de raampartij en naar het interieur. De voor- en achterzijde van de Renault Kardian zijn echter totaal anders. Meer anders dan eerdere Sandero’s voor groeimarkten waren. Enkele jaren geleden gaf Renault de tijd van ‘Dacia’s met Renault-badges’ binnenkort voorbij zou zijn. Deze Kardian lijkt een manier om de Sandero met een compleet eigen Renault-front en een eigen Renault-achterste toch zonder al te grote kosten te hoeven maken naar Zuid-Amerika en andere groeimarkten te brengen. Het is nog even de helder of hij aldaar de Sandero vervangt, of er als duurder model naast komt te staan.
De overeenkomsten met de huidige Sandero zijn eivdent.
Ook het interieur van de Kardian is meer anders dan je aanvankelijk wellicht zou verachten. Hoewel de indeling van de cockpit overeenkomt met die van auto’s als de Sandero en alles dus op vrijwel dezelfde plek zit, is nagenoeg elk bedieningseiland, ventilatierooster en kleoje anders vormgegeven. Daarbij heeft de Kardian ook een flink infotainmentscherm en zelfs een digitaal instrumentarium. Tegen dat laatste kan de Sandero bijvoorbeeld niet op.
De Renault Kardian komt onder meer beschikbaar met 17-inch lichtmetalen wielen, heeft sfeerverlichting en stelt ook op veiligheidsgebied niet teleur. Renault maakt melding van zes airbags en dertien actieve en passieve veiligheidssystemen. Ook opvallend is het kleine keuzehendeltje om de automaat met dubbele koppeling mee aan te sturen. De Renault Kardian wordt in ieder eval met een 125 pk en 220 Nm sterke geblazen 1.0 driecilinder in Zuid-Amerika gelanceerd. Hij zal aanvankelijk alleen in Brazilië gebouwd worden, maar moet uiteindelijk ook in Marokko het levenslicht zien.



Bron: AutoWeek