Kadjar-opvolger Renault Austral kreeg in maart 2023 gezelschap van een vooral langere grote broer waar Renault een bekende modelnaam op plakte: Espace. De Renault Espace verhoudt zich tot de Austral zoals de Symbioz tot de Captur. Dat betekent dat het voornamelijk dezelfde auto’s zijn en vrijwel alle techniek met elkaar delen, maar dat de een (Espace) langer en dus ruimer is dan de ander (Austral). In tegenstelling tot bij de Symbioz resulteert dat bij de Espace wél tot de mogelijkheid om een voor een extra zitrij te gaan. Hoe dan ook: we zijn hier voor het Espace-nieuws. De Renault Espace krijgt vlak voordat het model twee jaar oud wordt een facelift. En nog een flinke ook.
Renault Espace: flink vernieuwd!
Allereerst is het opvallend dat de Espace eerder onder het mes gaat dan de Austral waarop hij is gebaseerd. De Renault Austral is immers een vol jaar ouder dan de Espace. Er zit vergelijkbare vernieuwing voor de Austral in de Franse pijplijn. Net als de Austral was de Espace nog bedeeld met een designtaal van Renault die uit een andere periode stamt, compleet met C-vormige uitlopers onder de koplampen en bijna met elkaar verbonden achterlichten. Dat verandert allemaal bij de nu vernieuwde Renault Espace. Daarin nemen we een aanzienlijke hoeveelheid designinvloeden van topmodel Rafale waar. Kijk maar eens naar die veel gemener de wereld in turende koplampen en de hoekige lijnen en scherpere vouwen waarmee het front van de auto is gelardeerd.
De Renault Espace zoals die twee jaar geleden werd gepresenteerd.
Ook aan de achterzijde van de gefacelifte Espace zijn de Rafale-invloeden evident. Zo zit er een grotere afstand tussen de uitlopers van de achterlichten die de klep induiken en is de invulling van die lichtunits meer gesegmenteerd. Het Renault-logo staat niet meer op een verhoginkje en de eronder uitgeschreven modelnaam heeft een nieuw lettertype.Dat de facelift van de Espace voor Renault geen heel goedkope was, blijkt uit het feit dat het zowel de achterklep als motorkap heeft vervangen. Het wisselen van mallen voor plaatwerkdelen is aanzienlijk duurder dan het aanpassen van kunststof delen.
Ook ín de Renault Espace is er nieuws. De zowel als vijf- als zevenzitter leverbare SUV komt voortaan namelijk optioneel met een Solarbay geheten glazen panoramadak. Het is het grootste glazen dak dat Renault in het magazijn heeft liggen. Het is 1,7 meter lang en 1,13 meter breed. De mate van transparantie is daarbij zelf in te stellen. Ook nieuw is de camera die Renault in de A-stijl heeft gehuisvest. Die moet de bestuurder herkennen en activeert vervolgens juiste profiel in het infotainmentsysteem. Renault heeft verder de geluidsisolatie verbeterd en de Fransen brengen nieuwe interieurbekleding naar de praktische ruimtereus. Aan de aandrijflijn wordt niet gesleuteld en dat betekent dat de Renault Espace er straks gewoon weer als E-Tech Full Hybrid 200 is. Inderdaad: als 200 pk sterke hybride.
Nederlandse prijzen zijn er nog niet. De pre-faceliftversie kost als vijfzitter minimaal €47.590 en mag als zevenzitter vanaf €48.790 mee naar huis.
Bron: AutoWeek