Renault en Jeep overtuigen niet tijdens nieuwste NCAP-botsproeven

Renault en Jeep overtuigen niet tijdens nieuwste NCAP-botsproeven

In de nieuwste lichting resultaten van zijn recente veiligheidsproeven worden gouden bekers uitgedeeld aan vijf nieuwe modellen. De Audi Q6 e-tron, de Ford Explorer, de Xpeng G6 en de Subaru Impreza en diens opgeruigde Crosstrek-zustermodel keren elk met de maximaal haalbare score van 5 NCAP-sterren naar huis. Minder fantastisch – maar ook zeker niet bar slecht – zijn de scores die Renault en Jeep op naam weten te zetten.
Zowel de gefacelifte Renault Captur als de daarop gebaseerde maar vooral langere Renault Symbioz krijgen ‘slechts’ 4 NCAP-sterren op hun rapport. De Jeep Avenger – die pas vrij laat na zijn marktdebuut is getest – haalde zelfs vier sterren niet en keerde met drie sterren huiswaarts. De Avenger liet vooral bij een zijwaartse aanrijding steken vallen. Ook bekritiseerde Euro NCAP de afwezigheid van een systeem dat de aanwezigheid van kinderen in de auto detecteert. Ook scoorde de Avenger matig op het gebied van bescherming van andere weggebruikers bij een aanrijding, waaronder voetgangers, fietsers en motorrijders.
Over de scores van de Renaults en de Jeep is Euro NCAP niet bepaald te spreken. Het heeft er zelfs geen goed woord voor over. “Renault is een merk met een veiligheidshistorie om trots op te zijn. Het was een van de eerste merken die een 5-sterren-score wist te behalen. De score van 4 sterren voor de Captur en Symbioz is een teken dat Renault er niet langer naar lijkt te streven om de hoogste plek te halen,” aldus Dr. Michiel van Ratingen, Secretary General bij Euro NCAP. “De concurrentie neemt toe en Stellantis heeft stappen moeten nemen om de toekomst van zijn merken veilig te stellen. Op veiligheid zou echter nooit bezuinigd moeten worden. […] Deze testresultaten laten een duidelijk ontbreken van ambitie zien.”



Bron: AutoWeek