Renault Emblème is op meerdere manieren de toekomst van Renault

Renault Emblème is op meerdere manieren de toekomst van Renault

Renault presenteert de Renault Emblème ‘demo car’ in eerste instantie vooral als een uithangbord van uitstootarme productie. Volgens de Fransen moet de CO2-uitstoot van de productie tot aan de sloop van de auto 90 procent lager liggen dan een conventionele hedendaagse nieuwe auto. In totaal zou de Emblème goed zijn voor vijf ton CO2-uitstoot gedurende zijn productie én levensduur. Dat wil Renault onder meer bereiken door gerecyclede materialen te gebruiken, te produceren met behulp van volledig hernieuwbare energie en het gebruik van materialen met een kleine CO2-voetafdruk. De auto zelf is, zoals je vast al had verwacht, elektrisch aangedreven.
Renault Emblème
Waterstof
Hij krijgt zijn energie echter niet puur door ‘m aan de stekker te hangen. De Renault Emblème is namelijk behalve van een 40 kWh NMC-accupakket ook nog voorzien van een brandstofcel. Die kan gevoed worden vanuit een tank met 2,8 kilo capaciteit. Al met al moet het goed zijn voor het rijden van 1.000 km in dezelfde tijd als een brandstofauto, want er zijn op zo’n trip volgens Renault twee stops van vijf minuten nodig om waterstof te tanken. De Emblème heeft een 218 pk sterke elektromotor, waar volgens Renault geen schaarse grondstoffen voor gebruikt zijn. Op zich geen bijzonder sterke motor voor een auto die toch 4,8 meter lang is. Renault heeft het gewicht voor EV echter relatief laag weten te houden, al is het met 1.750 kilo ook geen lichtgewicht. Voor dit formaat en het feit dat er een accupakket in ligt, valt het nog mee.
Renault Emblème
Behalve een uithangbord van Renaults toekomstvisie op het gebied van duurzaamheid, is de Renault Emblème natuurlijk ook een designstatement. Hier zien we in grote lijnen mogelijk Renaults nieuwe middenklasser van over een jaar of vijf. Zoals gezegd is het een kloeke jongen met zijn 4,8 meter lengte. De Emblème is voor een hoogpotig model echter niet zo hoog: 1,52 meter. De wielbasis bedraagt 2,9 meter. De Renault Emblème heeft een behoorlijk wulps gelijnde koets met diverse rondingen die bijdragen aan een zo laag mogelijke luchtweerstand. Hij heeft onder meer behoorlijk vlakke wieldoppen en een vlakke bodem om die omlaag te brengen naar een Cw-waarde van 0,25. Zijspiegels zijn er ook niet, die taak nemen camera’s op zich.
Designinvloeden
Over de verder invulling van het ontwerp kunnen we eigenlijk kort zijn: de Emblème opent op dat gebied een nieuw hoofdstuk voor Renault. Het is goed dat er een groot Renault-logo op zit, anders zou je misschien niet eens direct zien dat het een Renault is. Toch ontwaren we invloeden van eerdere modellen, al moeten we daarvoor een stuk verder terug in de tijd dan je misschien zou verwachten. De behoorlijk venijnig ogende neus met daarin twee ‘sleuven’ vanaf de koplampen die in het midden van elkaar gescheiden zijn, doen ons enigszins denken aan het familiegezicht van Renault in de jaren 90. Zei iemand daar Laguna I? Of Renault het ook echt zo bedoeld heeft? In het begeleidend schrijven wordt er alleen maar over de toekomst gesproken. Nu weten we ook al een beetje hoe die eruit zal zien bij Renault. In Parijs hopen we meer te weten te komen over de Emblème en misschien ook het interieur te zien.



Bron: AutoWeek