Renault Clio wordt voor het eerst in lange tijd behoorlijk anders – Vooruitblik

Renault Clio wordt voor het eerst in lange tijd behoorlijk anders - Vooruitblik

Highlights Renault Clio

Breekt met bekend Clio-design
Naast de 5, gewoon met benzinemotoren
Zesde generatie moet succes voortzetten

Je hebt numerieke successen en succesnummers. De opvolger van de uiterst populaire Renault 5 was er een van de tweede categorie. We hebben het dan uiteraard over de eerste generatie Renault Clio die in 1990 zijn publieksdebuut beleefde tijdens de Autosalon van Parijs. De Clio was toen – als we de in 1980 gelanceerde Fuego even vergeten – een van de eerste moderne Renaults die geen nummer als modelnaam had. Dat lag het succes geen strobreed in de weg. Hoewel zijn voorganger Supercinq nog enkele jaren mocht aanblijven, wist de aanzienlijk modernere Clio hordes klanten naar de showrooms te lokken.
Inmiddels is de Clio een begrip. De afgelopen drie decennia is een aantal befaamde Renault-modelnamen ons ontvallen, maar er zijn er ook enkele teruggekeerd. Bij Renault gaat de aandacht momenteel vooral uit naar de nieuwe 4 en 5 E-Tech Electric, maar dat betekent beslist niet dat het de onverzettelijke Clio uit het oog verliest. Onze spionagefotograaf leverde ons onlangs het eerste visuele bewijs dat aantoonde dat Renault al lang en breed aan een nieuwe Clio werkt. Op een reeks foto’s was reeds een met camouflagewerk beplakt testmodel zichtbaar. Dan rest ons maar één ding: onze digitale tekenmeester aan het werk zetten om de verhullende plakkers weg te poetsen.

Trendbreuk
De nieuweling blijft trouw aan het Clio-concept, maar zorgt toch voor een kleine trendbreuk. De Clio die je nu in de showrooms treft, kwam in 2019 op de markt en werd vorig jaar bijgepunt. De Clio kreeg een aanzienlijk brutaler front, maar wist desondanks niet te verbloemen dat hij vijf jaar geleden was bedacht als stilistisch vervolg op zijn uit 2012 daterende voorganger. Vooral van opzij en driekwart van achteren bezien vertoont het huidige model sterke gelijkenissen met zijn voorganger. De nieuwe Clio blijft straks gewoon een compacte vijfdeurs hatchback en dat is goed nieuws voor wie cross-over moe is. Wat blijft is de naar achteren toe sterk oplopende schouderlijn en daarmee heeft de Clio al dik twaalf jaar een herkenbaar ontwerp.
Hoewel nadrukkelijk herkenbaar als Clio, slaat Renault met de Phase VI toch een iets andere designrichting in. Op deze spionagefoto’s zien we een ingepakte hatchback die net als het huidige model weliswaar een oplopende schouderlijn heeft, maar die onder meer door de veel vlakker liggende achterruit een behoorlijk ander silhouet toont. De in de C-stijl verborgen handgrepen lijken de generatiewissel te overleven. Net als veel recente Renaults die onder designleiding van Gilles Vidal tot stand zijn gekomen, krijgt de nieuwe Clio een relatief scherp front met enigszins nors de wereld in turende koplampen. Aan de achterzijde zien we ver de achterklep in lopende verlichting en niet één, maar twee achterspoilers. De eerste zit boven de achterruit die het dak visueel moet verlengen, de tweede is geïntegreerd in de achterklep.
De nieuwe Renault Clio is al gespot
Geen EV
Wat technologie betreft verwachten we geen revolutie. In de toekomst komt er vast en zeker een elektrische Clio, maar voorlopig even niet. De nieuwe Clio borduurt waarschijnlijk voort op een doorontwikkeling van het platform van de huidige en dus kun je rekenen op al dan niet mild-hybride benzinemotoren én op volledig hybride varianten.
Het is nog onduidelijk wanneer Renault de nieuwe Clio op de markt brengt. Een marktintroductie in 2025 lijkt ons gezien de leeftijd van het huidige model wat vroeg. Als de Clio al in 2025 verschijnt, dan verschijnt hij pas ver in de tweede helft van het jaar in de showroom. Een debuut begin 2026 lijkt ons beter in het tijdschema passen. Sinds de introductie van de Clio in 1990 zijn er in Nederland maar liefst 266.159 exemplaren geregistreerd. Daarmee is het in ons land – bijgehouden vanaf 1983 – met afstand de populairste Renault ooit. Op plek twee staat de Mégane met 220.462 registraties.



Bron: AutoWeek